Nyheter

Årets ”Green Truck”

För femte året i följd har en Scania utsetts till ”Green Truck”, en eftertraktad tysk utmärkelse för lastbilstillverkare.

Priset bygger på ett presstest som två ledande tyska facktidskrifter ligger bakom, ett test som under åren har utvecklats till något av ett slags inofficiellt världsmästerskap när det handlar om transporteffektivitet för långtradare.

− Orden som kommer för mig ”total framgång” och ”kundvärde”, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och global chef för Scania Trucks, som en första reaktion på nyheten om Scanias senaste triumf i Green Truck och det faktum att Scania har förvandlat övriga branschen till ständiga tvåor.

− Det ska egentligen inte vara möjligt att vinna den här utmärkelsen fem år i rad, ändå är det just det vi har gjort. Jag ser det som det definitiva beviset för att Scanias drivlineteknik verkligen hjälper våra kunder i deras ständiga strävan att hitta den bästa totala driftsekonomin.

”Green Truck” arrangeras av de båda tyska facktidskrifterna ”Trucker” och ”Verkehrs-Rundshau” och 2021 års upplaga var inte mindre krävande än tidigare år. Man stipulerade en tågvikt på 32 ton och en motoreffekt på upp till 430 hk för de fordonskombinationer som skulle ta sig an den drygt 340 kilometer långa teststräckan strax norr om München.

Scania ställde upp med en R 410 dragbil som lyckades prestera ett resultat som lämnade de övriga deltagarna bakom sig: snittförbrukningen landade på 23,53 liter/100 km och snitthastigheten låg på 80,6 km/h, ett mycket starkt resultat med tanke på att delar av teststräckan är klart utmanande med kuperad terräng.

Deltagarna övervakas noggrant, och testet körs på allmänna vägar med en blandning av motorväg och landsväg. Faktorer som kan påverka enskilda resultat, som trafikförhållanden eller vädret, kompenserar arrangörerna för genom att använda en referensbil. Alla lastbilar har också likadana däck av samma fabrikat, med samma lufttryck och samma miltal.

− Att kunna erbjuda de effektivaste lastbilarna är inte bara en del av vårt DNA och något vi alltid strävar efter, det är också extremt viktigt i kampen mot klimatförändringarna och för att nå våra ambitiösa, vetenskapligt baserade utsläppsmål, säger Stefan Dorski. Trots att elektrifieringen är på väg behöver vi, här och nu, de mest effektiva förbränningsmotorerna för att nå målen som stipuleras i Parisavtalet, något som Scania har förbundit sig att göra.

Scania tillmäter presstester stor betydelse som en del i sitt fortlöpande utvecklings-arbete. De är också av betydande värde för potentiella lastbilskunder eftersom de utvärderingar som oberoende fackjournalister gör i mångas ögon är den mest relevanta konsumentinformation som finns på marknaden.

 − Vissa tror att våra presstestfordon är ”preparerade” eller specialtillverkade på något sätt, vilket de inte är, säger Stefan Dorski. Det är helt vanliga bilar från bandet, exakt likadana som de våra kunder beställer. De är givetvis välskötta och korrekt servade, men det rekommenderar jag alla kunder att göra. Det verkligt fina med ”Green Truck” och andra presstester är att de vinnare Scania ställer upp med är fordon med samma ursprung och kvaliteter som de kunderna använder i sitt dagliga arbete.