Nyheter

Bonus för miljöbilar slut

Det är glädjande att så många väljer att ta ut klimatbonusbilar, säger Klaus Silfvenius, ansvarig för bilhandel på MRF. Det minskar miljöpåverkan samt skyndar på processen att ställa om till en mer hållbar bilpark.

– Att pengarna är slut inom Bonus/malus-systemet bör inte hindra utbetalning, fortsätter Klaus Silfvenius. Transportsektorn bidrar årligen med ca 65-70 miljarder till statskassan. I statens egna beräkningar så betalar personbilstrafiken in ca 2 gånger sin egen kostnad. Regering bör snarast tillskjuta medel från detta överskott för att inte bromsa omställningen till mindre klimatpåverkan från fordonen. Branschen är en del av lösningen, inte problemet, för en hållbar mobilitet.

Bonus/malus-systemet gick back med nästan 700 miljoner kronor under de första två åren, när det infördes var tanken att systemet skulle vara självförsörjande.

Statistiken visar på en kraftigt ökad andel klimatbonus-fordon under första halvåret i år. Drygt 40% av nybilsförsäljningen är bilar som är berättigad till bonus, främst till elbilar.

Ändringar inom Bonus-Malus systemet ledde bland annat till sänkt bonus för laddhybrider, och följaktligen till sänkt försäljning av dessa fordon. Från att tidigare stått för ca 50% av andelen laddbara fordon är andelen nu nere på en tredjedel.

Bild av Paul Brennan