Nyheter

Hård konkurrens om kvalificerad arbetskraft drabbar bilbranschen

När de ekonomiska hjulen börjat snurra så synliggörs befintliga problem gällande företagens och samhällets kompetensförsörjning. När ekonomin nu vänder uppåt blir bristen på rätt utbildad personal tydlig, något som bilbranschen är väl medvetna om. Över hälften av företagen i branschen säger att de har brist på personal. Hållbarhetsperspektivet kan bli nyckeln till att locka unga till branschen.

Stockholms Handelskammare presenterade i veckan sin konjunkturbarometer för andra kvartalet 2021. Under det andra kvartalet förbättrades arbetsmarknaden.

För första gången sedan coronakrisens inledning är det nu fler arbetsgivare som anställer än skär ner, vilket indikerar på ett gynnsamt läge på Stockholms arbetsmarknad.

Men samtidigt ställer det frågan om kompetensförsörjningen på sin spets. Under det andra kvartalet 2021 var det 26 procent av de tillfrågade företagen i undersökningen som uppgav att de har brist på personal. Inom handeln är det motorfordonshandeln som redovisade högst bristtal, 54% av företagen i branschen säger att de upplever en brist på rätt utbildad personal.

– Konkurrens om kvalificerad arbetskraft blir allt hårdare, och detta i en värld där tekniksprång och nya affärsflöden kräver nya kompetenser, säger Tommy Letzén, VD på MRF. Vi i branschen måste bli bättre på att lyfta fram oss som attraktiva arbetsgivare.

Nya mätningar visar att hållbarhetsfrågorna är viktiga när unga människor väljer vilka arbetsgivare som de är intresserade av. Här kan branschen hitta ny arbetskraft genom att lyfta fram hur viktig hållbarhetsfrågorna är ute bland företagen.

– Vår bransch som i över ett sekel har haft hållbarhet och återvinning som ledstjärna, säger Tommy Letzén. Ett väl servat och reparerat fordon har en lång livscykel, ökar trafiksäkerheten samt generar samhällsekonomiska vinster. Och givetvis får vi inte glömma att nu när vi ställer om till ett fossilfritt samhälle går motorbranschen i första ledet med utvecklingen av bland annat laddningsbara fordon.

MRF kommer framöver att göra satsningar på att hjälpa medlemsföretagen att kommunicera branschen satsning på hållbarhet för att säkerställa kompetensförsörjningen. Att ha en plan för kompetensväxling och hur man skall visa att företaget är en attraktiv arbetsplats kommer vara än mer avgörande för framtida framgång.