Allison Transmission, designer och tillverkare av traditionella och elektriska drivlösningar för taktiska hjul- och spårförsvarsfordon samt medeltunga och tunga kommersiella fordon, står bakom växellådorna som kan hittas i svenska Försvarsmaktens nya Bandvagn 410.
Försvarets materielverk (FMV) har tecknat ett avtal med BAE Systems Hägglunds om 127 nya Bandvagn 410 som kommer att fungera som lednings- och logistikfordon.
Bandvagn 410 har en stor taktisk rörlighet i svår terräng och även amfibisk förmåga. Den är konstruerad att klara av det mesta ute i fält och kan komma upp i en hastighet på 65 km/h. Fordonet kan dessutom klara av lutningar i sidled samt i uppförs- och nerförsbackar, och i ett tidigare uttalande förklarade FMV att Bandvagn 410 erbjuder unika förmågor i utmanande terräng och svåra situationer.
Tuffa krav på varje enskild komponent
Det ställs hårda krav på driftssäkerhet på en bandvagn som ska kunna användas i avancerad stridsmiljö. Det omfattar även de enskilda komponenterna i bandvagnen, varav växellådan Allison Transmissions 3000 Series™ utgör en mycket viktig del. Ansvaret för leverans av växellådan till FMV har legat hos Allisons auktoriserade partner IM Transmission.
– Vi har jobbat länge med Allison Transmission rörande transmissioner till vår Bandvagn 410 och är väldigt nöjda med den kvalitetsprodukt Allison levererar. Vårt samarbete med IM Transmission fungerar även det väldigt bra. Det är en flexibel och ansvarstagande leverantör som vi har en god relation med, berättade Ola Thorén, Kommunikationsansvarig på BAE Systems.
– Vår växellåda Allison 3000 bidrar till utmärkt manövreringsförmåga när det gäller att krypa fram i svår terräng eller navigera i trånga utrymmen, samtidigt som den ger överlägsen startbarhet och möjlighet till snabb acceleration, sade Mats Hallgren, Market Developer Nordics på Allison Transmission.
Del av en större upphandling
Tidigare versioner av Bandvagn 410 finns redan i Försvarsmakten och modellen har ända sedan starten tillverkats med växellådor från Allison Transmission. Syftet med den nya beställningen är att öka Försvarsmaktens förmåga att utföra sitt uppdrag. Leveransen av de 127 bandvagnarna är planerad att påbörjas under 2022 och slutföras under 2024 och är mycket viktiga bland annat för införandet av arméns ledningsstödsystem.
Förutom Sverige använder Tyskland, Storbritannien och Nederländerna idag tidigare versioner av Bandvagn 410. Den svenska ordern är en del av en gemensam upphandling genomförd dessa länder. Beroende på vad länderna beslutat kan det totalt röra sig om mellan 500 och 900 bandvagnar.