Nyheter

Sedan lanseringen i juni: Appen GeoDig nedladdad över 3000 gånger

GeoDig, appen som samlar ledningsanvisningsärendena för de nätägare som anlitar Geomatikk för ledningsanvisning, har laddats ner över 3000 gånger sedan lanseringen i juni.

Daniel Englund som driver entreprenadfirman Englunds i Oviken i Jämtland är nöjd med överblicken i appen.

— Direkt när jag laddat ner och kollade hur det fungerar såg jag att allt är sammanställt och lätt att överblicka, säger Daniel som använt appen hela sommaren.

— Nu har jag alla punkter på en karta i mobilen och behöver inte leta bland mailen som kommer via Ledningskollen. I Ledningskollen finns bara kartor över ärendet, men inte svaret från ledningsägarna som kommer via mail. I GeoDig finns både svaren och kartorna samt status på ärende och eventuell utsättning, säger Daniel.

Daniel anlitar några underentreprenörer och delar enkelt skärmdumpar på kartorna med dem när det behövs.

— Mailen som kommer från Ledningskollen dyker upp i GeoDig nästan samtidigt som de landar i mailkorgen, säger Daniel vilket beror på att appen är synkroniserad i realtid med Ledningskollen och Geomatikks system.

Ett led i säkrare ledningsanvisning

— GeoDig är en del av våra digitala processer och ännu ett steg i vårt arbete med att minska grävskador och kostnader med säkrare ledningsanvisning, förklarar Oskar Winberg, IT-chef på Geomatikk och huvudansvarig för teamet som implementerat appen i svenska Geomatikks system.

Appen utvecklades av Geomatikk i Norge. Skillnaden mellan den svenska och den norska versionen är att i Norge är Geomatikk också motsvarigheten till den svenska Ledningskollen så där kan entreprenörerna även skapa ärenden via appen. I Sverige är appen anpassad till att Ledningskollen är en extern part.

Tar gärna emot förslag på funktionalitet

— Eftersom våra processer redan är integrerade med Ledningskollen för våra kunder kunde vi även integrera GeoDig på ett bra sätt även om entreprenörerna måste skapa ärenden i Ledningskollen som vanligt, förklarar Oskar och lägger till:

— Det är roligt att appen tagits emot så väl av entreprenörerna. Med tanke på hur mycket den används och hur få supportärenden vi har om GeoDig så drar vi slutsatsen att den är enkel att förstå och använda men vi tar förstås gärna emot synpunkter och förslag om hur vi kan utveckla funktionerna.

Det är något Daniel Englund håller med om och passar på att föreslå nya funktioner:

— De funktioner jag använt hittills har varit enkla att förstå. Det jag saknar är att kunna radera ärenden och en kryssruta att jag önskar utsättning från alla nätägare.