Nyheter

SFVF presenterar EU-finansierat projekt för att hjälpa verkstäder

Fordonsbranschens verkstäder står inför en massiv omställning till elfordon, hybrider och fordon med alternativa bränslen samt digitalisering. Samtidigt ställs högre krav på verkstäder för att få ta del av framtida jobb. Tillverkarna kommer kräva ett certifikat och SFVF kan nu erbjuda verkstäderna hjälp att klara de hårda villkoren.

Allt mer teknisk information från datorer och processer styr funktionerna i bilen och det har lett till diskussioner om vilka som ska få utföra verkstadsjobben. För att biltillverkarna ska godkänna att andra verkstäder än de som är auktoriserade får serva och reparera bilen krävs en certifiering.

SFVF har genomförtprojektet ”Framtidens Fordonsverkstad” under 2020 finansierat av Europeiska Sociala Fonden (ESF) för att hjälpa verkstäderna att klara kraven inför certifieringen. Det ska bland annat ske genom en gedigen kompetensförsörjning. Genom ett utbildningsmaterial kan alla verkstäder hämta hem materialet från SFVF.

– Om knappt två år kommer SERMI* börja införas. I framtiden kommer det vara en förutsättning att verkstaden uppfyller kraven för att få tillgång till digitala plattformar och programmera säkerhetsfunktioner, säger Bo Ericsson, projektägare och ordförande för SFVF.

SFVF har samarbetat med Manpower Matchning, Promeister och ett 20-tal projektverkstäder i Skåne och Blekinge. Materialet består både av en kompetenskartläggning, en rekryteringsutbildning och en handledarutbildning.

*SERMI är en behörighetsackreditering på mekanikernivå som är personlig och som krävs för att få tillgång till teknisk och säkerhetsrelaterad information kopplad till fordonet.