Nyheter

Pop-ikonen Renault 4L firar 60 år med en makeover

I år firar ikoniska Renault 4L 60 år, en bil som blivit en riktig framgångssaga. Den tillverkades i 28 länder och har sålts i mer än 8 miljoner ex i över 100 länder under 30 år!

För att fira 60-års jubileet och för att uppfinna bilen på nytt inleddes ett samarbete med designern Mathieu Lehanneur. Resultatet är SUITE N°4, en konceptbil inspirerad av ett nomadboende som kommer att presenteras idag.

Renault har valt att fira modellen hela året med olika initiativ. Till exempel lanserade varumärket en global kampanj för sociala medier som publicerade innehåll varje månad och internationella medier fick möjlighet att ta en tur i olika historiska Renault 4L-modeller.

Dessutom har en samling med 30 olika upplagor av Renault 4:or visats sedan 8 oktober 2021 i Atelier Renault på Champs-Elysées i Paris.

Firandet fortsätter med fler överraskningar att vänta innan året är slut. Idag uppmärksammar vi samarbetet mellan Renault och franska designern Mathieu Lehanneur. Design och innovation inom mobilitet har alltid varit viktigt för Renault och designern Mathieu Lehanneur.

– Samarbetet med Mathieu Lehanneur känns helt naturligt, säger Arnaud Belloni, marknadsdirektör på Renault.

– Vi bad Mathieu designa en konceptbil som visade på hans vision av 4L. Den färdiga produkten är extraordinär. Det är en bil som verkligen har allt som varumärket har satt sig att uppnå genom den strategiska planen för Renaulution: att skapa moderna och innovativa bilar som väcker känslor.

Mathieu Lehanneur och Renaults Color and Trim Design-team arbetade tillsammans för att ta fram konceptbilen SUITE N ° 4. En ny bilupplevelse och en Renault à vivre både inifrån och ut.

Mathieu Lehanneurs konceptbil drivs av bilens och arkitekturens parallella världar. SUITE N°4 är en hyllning till Renault 4L, som kanaliserar samma rena, diskreta och enkla anda samtidigt som man prioriterat effektivitet, spontanitet och en strävan att vara samtida.

SUITE N° 4 är en ny typ av transportmedel och reseupplevelse. Jag ville slå samman bil- och arkitekturvärlden för att skapa ett utomhusrum. Bilen tar dig vart du vill, oavsett om det är ut till havet, mitt ute på en åker eller inne i staden du alltid har drömt om, bättre än den finaste hotellsviten, säger Mathieu Lehanneur.

SUITE N ° 4 har samma yttre mått och linjer som den ikoniska modellen men med en radikal twist. Den bakre delen och bakluckan har ersatts med ett tåligt genomskinligt plastfönster. De transparenta solpanelerna på taket släpper igenom ljuset samtidigt som de hjälper till att ladda batteriet i bilen, som har eftermonterats och nu är 100% elektrisk.

Bilens front har samma ikoniska strålkastare, linjer och silhuett som originalet. Grillen är i polerad aluminium och vågformad, vilket ger bilen en perfekt flytande och dynamisk effekt. Bilens kaross är målad i tre lager av färg som gör att det liknar lera/cement.

Interiören är också inspirerad av en bostad och kombinerar bilens tekniska krav med franska art de vivre.  Sätena och instrumentbrädan är klädda i gul sammet. Utrymmet bak är inklätt med ett tjockt, ribbat chenilletyg för ett robust utseende. Bolsters och kuddar kompletterar bagageutrymmet, förvandlat till ett rörligt rum. Precis som för 4L på den tiden, är allt material ”tillverkat i Frankrike” och levererat av hantverkare i Paris.

Historien om hatch back

Sedan starten har Renault 4 varit en innovativ bil. Pierre Dreyfus, tidigare chef för Renault från 1955 till 1975, hade förklarat för sitt team att han ville ha ”volym” med en ”Blue Jean” -bil som kunde nå ut till alla. Svaret på hans önskemål var Renault 4L, den första halvkombin med en riktig femte dörr på baktill. Modellen etablerade sig som en ny standard i bilvärlden.