Nyheter

Halvtid för Viskadalsbanan

Lagom till jul och tidtabellsändringen var  upprustningen av Älvsborgsbanan delen Herrljunga – Borås klar. Men fortsättningen, Viskadalsbanan Borås – Varberg genomgår sin totala upprustning under ytterligare tre kvarts år.

Det är fråga om två separata järnvägsprojekt med det gemensamma att de tillsammans bäddar för omledning av tågtrafik från Västra stambanan vid Herrljunga till Göteborg hösten 2022 i samband med arbeten med Västlänken och Olskroken planskildhet i Göteborg. Men anpassningen för krävande godstrafik gynnar även bekvämligheten för persontågen för framtiden och minskar risken för störningar och underhållsbehov mellan Herrljunga och Varberg.

Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg är alltså avstängd för trafik under ett helt år i samband med en miljardinvestering. Trafikverkets projektledare Per Serrander beskriver läget i mitten av december så här:

– Spår- och ballastarbetet är klart. Spårbyteståget, som startade i Varberg har gått i mål i Borås. Huvuddelen av kontaktledningsstolparna är på plats på sträckan och under nästa år sätts kontaktledningar och ledningar för hjälpkraft och återledning upp. Arbetet med blästring och målning av åtta broar fortsätter och så sker bankbreddning och avvattningsåtgärder.

– Den stora utmaningen i det här projektet är alla de massor som ska upp ur banan vid ballastreningen, sand och grus, och den nya makadam som ska till, säger Per Serrander. Det är sammanlagt 7000 lastbilstransporter som ska ut på vägarna.

De fraktioner som är bra återanvänds, men mycket fint material körs bort. En del material är förorenat och behöver tas om hand. Hantering av invasiva växtarter såsom parkslide och jätteloka kräver också sin särskilda behandling.

– Det är ett stort projekt där många olika tekniker måste hållas ihop och samsas.

Under byggtiden trafikeras bansträckningen när det gäller själva rälsbygget i tur och ordning av bland annat ett 400 meter långt spårbyteståg, ett ballastreningståg, ett makadamtåg och ett spårriktningståg.

Några siffror illustrerar omfattningen på upprustningen:

Byte av 82 000 meter spår, från skarvspår till helsvetsat för bättre komfort och minskat underhåll. Det motsvarar 164 000 meter robust räl som väger 60 kg/löpmeter mot dagens 43 kg/lpm

Byte av 660 000 meter högspänningsledning av typen friledning

Byte av 136 000 träslipers till nya betongslipers

Montering av 1 600 nya kontaktledningsfundament och stolpar samt rivning av lika många gamla.

Byte av 14 spårväxlar av totalt 16 som finns på banan idag.

Ommålning av åtta stålbroar.

Spårbytet påbörjades i mitten av september i söder, där projektet har beröringspunkt med bygget av Västkustbanans blivande tunnel under Varberg. Den nu aktuella upprustningen av Viskadalsbanan innebär inte någon egentlig förändring av plankorsningar och inte heller någon höjning av tillåten hastighet.

Viskadalsbanan, som är 82 kilometer lång, ansluter i sydväst till Västkustbanan (Göteborg – Lund) och i nordost i Borås till Älvsborgsbanan (Uddevalla – Herrljunga – Borås). I Borås korsas den också av Kust till kust-banan (Göteborg – Kalmar).

FAKTA:

Tidplan: Våren 2021 till sensommaren 2022

Byggherre: Trafikverket

Generalentreprenör: Leonhard Weiss

Kostnad: En miljard SEK

På bilden: Per Serrander är Trafikverkets projektledare på Viskadalsbanan, här vid spårriktningståget i Viskafors

Foto: Gösta Löfström