Nyheter

Klarade CO2-målet för bilflottan med god marginal

Baserat på preliminära siffror klarade Audi CO2-målet för bilflottan med god marginal. Med 122 g/km underskred företaget det lagstadgade värdet på 129 g/km för EU, inklusive Norge och Island.

Märket bidrog därmed positivt till Volkswagen-koncernens gemensamma EU-mål, som även det underskreds tack vare omfattande elektrifiering.

– Vi ser fordonsflottans CO2-värde som en stark indikator på vårt framgångsrika elektrifieringsarbete, säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i Audis ledningsgrupp.Att vi tydligt överträffar våra mål är ytterligare ett bevis på att vi är på rätt strategisk väg med vårt systematiska fokus på att leverera framtidens hållbara premiummobilitet. Vi fortsätter i ett högt tempo med vår omställning.

Starkt år för eldrivna bilar

Den kraftiga ökningen av leveranserna av helt eldrivna bilar hade en stark positiv inverkan på det totala utsläppsvärdet för hela fordonsflottan. Under 2021 registrerade Audi 42 991 elbilar i EU, Norge och Island, vilket var en ökning med 49,8 procent jämfört föregående år. Audi e-tron (inkl. Sportback) är den mest sålda eldrivna premium-SUV:en i Europa.

Förra året fördubblade Audi dessutom antalet elbilsmodeller med lanseringen av nya Audi e-tron GT, Audi RS e-tron GT, Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron. Totalt levererade företaget 81 894 elbilar under 2021, vilket vare en ökning med 57,5 % jämfört med 2020.

Lanserar enbart elbilar från 2026

2025 planerar Audi att ha fler än 20 helt eldrivna modeller i programmet. Från 2026 kommer företaget dessutom att enbart lansera helt eldrivna nya modeller på marknaden. Företagets tydliga inriktning mot e-mobilitet märks också i investeringsplanen. Mellan 2022 och 2026 kommer Audi att spendera ca 18 miljarder euro på elektrifiering och hybridisering. Med en total investering på cirka 37 miljarder euro innebär det att närmare hälften är öronmärkta för dessa områden.

Det totala CO2-värdet beräknas på nyregistrerade bilar i EU:s 27 länder samt Norge och Island. EU-kommissionens slutliga godkännande kommer att ske vid ett senare tillfälle. CO2-utsläppen anges enligt WLTP-körcykeln.