Nyheter

Øresundsindex Trafiken: Från stagnation till fall

Trafiken över Öresund stagnerade när gränskontroller infördes 2015. Fri rörlighet över sundet begränsades resandet och persontrafiken har aldrig tagit fart sedan dess, visar ett nytt Øresundsindex som ger en samlad bild av trafiken över sundet med färja och över bron.

Personresorna har minskat från i genomsnitt 97.000 per dygn mellan 2015 och 2019 till 53 000 per dygn 2021.

– Øresundsindex visar tydligt att gränskontroller är en hämsko för integrationen i Öresundsregionen. Trafiken över sundet har stagnerat sedan 2015, då den första gränskontrollen mellan Danmark och Sverige på över 60 år infördes, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Øresundsbro Konsortiet är initiativtagare och finansiär till Øresundsindex, men datainsamlingen och analyser görs av det oberoende dansk-svenska kunskapscentret Øresundsinstituttet. Konsortiet är tacksam över att flera trafikaktörer såsom Skånetrafiken, ForSea, Trafikverket och DSB bidrar med fakta och statistik.

Att kunna röra sig fritt är en förutsättning för att invånare i Öresundsregionen ska kunna ha ett enkelt liv på båda sidor av sundet.

– Befolkningen ökade under 2015-2019, men Öresundstrafiken stagnerade samtidigt eftersom gränskontroll infördes och det blev mer besvärligt och oförutsägbart att resa över sundet. Gränskontroller rimmar illa med visionen om en integrerad region, som politiker och näringsliv på båda sidor av sundet önskat sig, säger Linus Eriksson.

Men stagnationen 2015-2019 blev till fall när coronapandemin slog till med inreserestriktioner som en av effekterna. För helåret 2020 blev nedgången i antalet personresor 50 procent jämfört med 2019, visar Øresundsindex. I 2021 stannade nedgången vid 45 procent jämfört med 2019.

– Pendlarresorna med färja, tåg och bil minskade i fjol med 39 procent jämfört med 2019. Men med hög arbetslöshet i Sydsverige och stor arbetskraftsbrist i Köpenhamnsområdet finns en stor potential att vända trenden. Och godstransporterna visar redan på en stark utveckling framåt, som över bron och med färja ökade med 5 procent i fjol jämfört med 2019, säger Linus Eriksson.

I slutet av april är det premiär för det årliga Øresundsindex vars syfte är att bidra till en samlad lägesbild av utvecklingen och integrationen i Öresundsregionen inom allt från företagsetableringar och arbetsmarknaden till flyttning och ekonomisk utveckling i regionen. Det baseras på statistiska nyckeltal, trafiktal och kvalitativa intervjuer med en Öresundspanel bestående av såväl pendlare som politiker och företag.

– Vi vill med Øresundsindex skapa ett återkommande mått på hur Öresundsregionen utvecklas. Det kommer hjälpa allt från privatpersoner och företagare till politiker att bland annat fånga möjligheter, dra lärdomar och ta kloka beslut i och för vår region, säger Linus Eriksson.

Här kan hela rapporten av Øresundsindex Trafiken läsas