Nyheter

Försiktig sprängning vid omformarstationen i Alingsås

I Alingsås bygger Trafikverket ut omformarstationen med två nya omriktare för elkraftmatningen till Västra Stambanan. En trång arbetsplats nära befintlig station, ställverk och järnväg har krävt extra försiktig sprängning.

Den el som Trafikverket köper in levereras som 132 kilovolt, 3-fas med frekvensen 50 Hertz. Tågen drivs med 15 kilovolt, 1-fas med frekvensen 16,7 Hertz. Därför måste elen omvandlas innan den kan ledas ut till tågens kontaktledningar.

– Tågtrafiken ökar succesivt och det finns behov av mer effekt vid omformarstationen i Alingsås. Genom att vi bygger två större nya omriktare i en separat byggnad behövs inte de två äldre omriktarna längre. Då slipper vi kostnader för drift- och underhåll, felsökning och bullerdämpande åtgärder på de gamla omriktarna. Dessutom blir det mindre buller från stationen, säger Madeleine Anderö som är projektledare på Trafikverket.

Tidig leverantörsmedverkan

Projektet genomförs med så kallad tidig leverantörsmedverkan. Fas 1 innebär ett fördjupat projekteringsarbete där beställare och entreprenör tar fram en komplett projektering, en produktionstidplan och en riktkostnad.

– Tanken är att öppenhet och transparens mellan parterna ska leda till bästa lösningen för alla, förklarar Fredrik Loftebo som är projektledare på Strukton Rail.

Fas 2 inleds sommaren 2022 med markarbeten fram till gjutning av platta. Under 2023 byggs huset, 2024 sker installation av omriktarna och 2025 tas anläggningen i drift och testkörs. Slutbesiktning blir det 2026.

Försiktig sprängning

För att spara tid och kunna göra det säkert har sprängningsarbetena gjorts under Fas 1. Nära arbetsområdet ligger ett ställverk och Västra Stambanan, som båda är känsliga för vibrationer. Dessutom har sprängningen skett nära den befintliga omformarstationen.

För att minska vibrationerna sågades berget av i bakkant med vajer innan sprängningarna började. Berget delades även upp i tre pallar. För de närmaste två metrarna intill ställverket användes hydraulspräckning.

Nitro Consult gjorde provsprängningar så att vi fick lägstavärden att hålla oss under. Utifrån det beräknades laddmängden. Vi har använt väldigt låg sprängkraft, som lägst 100 gram per hål. Ett 20-tal vibrationsmätare övervakade så att vi inte gick över riktvärdena, säger Patrik Arnildstam som är platschef på Veidekke.

Med försiktig sprängning, vajersågning och hydraulspräckning tog det nio månader att spränga och lasta ut cirka 10 000 kubik berg.

Utvecklingsprojekt

De nya omriktarna som byggs i Alingsås är ett utvecklingsprojekt där den nya typen av omriktare testas i Sverige för första gången. Omformarstationen konstrueras av Strukton Rail, omriktarna är tillverkade av Hitachi i Schweiz och anläggningen ska testas och utvärderas tillsammans med Trafikverket.

– Systemet måste testas så att vi vet att det är driftsäkert. De gamla omriktarna kommer att finnas som back-up under testperioden som en säkerhetsåtgärd, säger Fredrik Loftebo.