”Vi oroas av ett alltför ensidigt fokus på sladdladdning och elvägar när godstransporter elektrifieras. I flera länder växer batteribytesteknik snabbt och den bör testas även i Sverige.”
Det skriver flera debattörer – bl.a. Mats Abrahamsson, professor i logistik, Linköpings universitet, Erik Alfredsson, vd och ägare Alfredsson transport, Magnus Berglund, forskningschef logistik och transport, Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, Stefan Bergström Hedmark, vd Martin & Servera logistik och Johan Carlgren, logistikchef, Billerud Korsnäs i ett debattinlägg i Svenska Dagbladet:
”I dag äger många något batteriverktyg, till exempel en skruvdragare. När batteriet tar slut byter vi mot ett laddat och fortsätter arbeta medan det tömda batteriet sätts på laddning. Samma sak på byggarbetsplatser där det är en självklarhet att arbetet fortgår utan stopp för laddning. För eltruckar i lagerverksamhet har batteribyte länge varit en lösning för att möta verksamhetens behov av kontinuerlig drift.”
”Nu står vi inför omfattande utrullning av tunga, batteridrivna lastbilar där den rådande logiken är att fordonen ska stå still för att ladda. Fordon som kostar upp till tre gånger så mycket som en diesellastbil klarar att köra cirka 2–3 timmar för att sedan behöva laddas under 1–2 timmar. Att ladda på natten eller stanna för en fika när laddning krävs kan gå i privatlivet och för vissa transporter, men för företagen kommer det inte att fungera som enda lösning. Leveranstider måste hållas och körrutter planeras för att optimera körsträcka och fyllnadsgrad, samtidigt som högt utnyttjande av chaufförer och fordon är affärskritiskt.”
”Elektrifiering i Europa har fokus på fordonsprestanda och laddinfrastruktur medan systemperspektivet på logistik- och transportnäringen ofta kommer i skymundan. Såväl företag som staten står nu inför stora utmaningar och investeringar för omställningen. Vi hävdar att det görs utan full förståelse för systemeffekterna och lösningar som skulle kunna komplettera ”sladdladdning”.”
”I andra länder växer nu snabbt så kallad ”battery swapping” vilket fungerar i princip som för handverktyg. Kör slut på batteriet, byt mot ett fulladdat, fortsätt arbetet! Ett byte tar inte längre tid än en tankning och fordonet kan rulla oavbrutet, medan batterierna skonsamt långsamladdas i bytesstationen vilket förlänger deras livslängd.”
Läs hela debattartikeln här: