Nyheter

Världspremiär för ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 ”folkabussen” – uppdaterad för en ny elektrisk era.

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo introduceras till hösten på några utvalda marknader, däribland Sverige. Redan i maj kommer bilen att gå att beställa och då handlar det om en 5-sitsig MPV och en skåpbil som båda har ett batteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto), en motor bak som driver på bakhjulen (204 hk) och en kaross på 471 cm med ett axelavstånd på 299 cm.

Maximal AC-laddning är 11 kW, medan man med CCS-kontakt (DC) kan snabbladda med upp till 170 kW. Att fylla batteriet från 5 till 80% tar cirka 30 minuter.

En hyllning till Folkabussen – Högteknologisk trendsättare med en fantastisk historia

De senaste trenderna och tekniken i en tidlös form sammanfattar nya ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Intelligenta assistanssystem, molnbaserade uppdateringar av bilens mjukvara, Plug & Charge-funktionalitet på kompatibla laddstationer och förstås, massvis med utrymme och praktiska egenskaper.

– ID. Buzz bjuder på en charm som det är lätt att förälska sig i, säger Volkswagens designchef Jozef Kabaň när han beskriver konceptet.

Det är proportionerna som gör den så unik. Proportioner som går igen från Folkabuss-originalet:

– I T1:an så sitter man i princip ovanpå framaxeln och kör och det finns inget överhäng. Även om ID. Buzz förstås har all relevant säkerhet och teknik, så är överhängen fram och bak minimala, fortsätter Jozef Kabaň.

Redan på första Folkabussen så fick form följa funktion, något som i samma höga grad även gäller ID. Buzz. För att minska energiförbrukning och förbättra räckvidden har ID. Buzz en luftmotståndskoefficient på 0,285 och ID. Buzz Cargo 0,29.

För ett liv i rörelse – med gott om plats

I ID. Buzz upplever både förare och passagerare öppna, välkomnande och generösa ytor. Jozef Kabaň:

– Det vi ser är en layout med ett väldigt logiskt och intuitivt interiört koncept som också är mångfacetterat och variabelt.

Båda ID. Buzz-modellerna erbjuder exceptionellt med utrymme inom en kompakt yta. I MPV-versionen kan fem personer resa med gott om plats för sig själva och sitt bagage. Bagageutrymmet är upp till 1.121 liter och fäller man baksätet så utökas detta till 2.205 liter.

Lite senare lanseras också både en sex- och en sjusitsig version, tillika en version med längre hjulbas. ID. Buzz Cargo rymmer 3,9 m3 bakom mellanväggen som separerar kupén från lastutrymmet. Fram finns plats för två, alternativt tre personer.

Koncernens elektriska omställning med MEB-plattformen som möjliggörare

Med nya ID. Buzz accelererar Volkswagen-koncernen sin omställning mot att bli en av världens ledande tillverkare av elektriska fordon. En nyckelfaktor är MEB-plattformen (Modular Electric Drive Kit) – Världens första skalbara plattform för massproducerade elbilar utgör basen för flera av koncernens olika bilar och segment. Till idag utgör MEB-plattformen 30 % av gruppens elbilar, år 2025 planerar man att den kommer utgöra över 80 %.

”Made in Germany”

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer att tillverkas i Hannover på Volkswagen Transportbilars huvudanläggning, med en automationsgrad på upp till 90 %. En majoritet av ID. Buzz-modellernas komponenter för den elektriska drivlinan kommer också från Tyskland och Volkswagens komponentdivision. Elektriska motorer, batterisystem och drivaxlar tillverkas i egna fabriker i Kassel, Braunschweig, Salzgitter och Hannover.

I framtiden kommer batterisystemet till ID. Buzz att produceras av Volkswagen Transportbilar själva i Hannover. Totalt står Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Group Components för cirka 40 % av det totala värdet i en producerad ID. Buzz. Det är ungefär 10 % mer än i övriga konventionella bilmodeller.

I Hannover fortsätter man att bygga Transporter, Caravelle, Multivan och California i generation T6.1, tillsammans med nya Multivan (T7) och de nya ID. Buzz-modellerna. Totalt tolv litiumjonbatteri-moduler lagrar tillsammans 77 kWh av användbar energi i ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Energin går till en elmotor på 204 hk (150 kW) som är integrerad i bakaxeln och driver bakhjulen. Med ett vridmoment på 310 Nm, tillgänglig direkt från start, erbjuder ID. Buzz dynamiska köregenskaper. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. ID. Buzz kan snabbladdas med upp till 170 kW, vilket gör att det tar cirka 30 minuter att fylla batteriet från 5 till 80 procent.