Nyheter

26,57:- respektive 22,54:-

Det är dagens notering när du handlar diesel respektive bensin. Från januari i år höjdes även den så kallade reduktionsplikten, vilket innebär att både bensin och diesel ska innehålla mer biodrivmedel, som är dyrare – men bättre för klimatet.

Från den 1 maj sänks dock skatten på bensin och diesel med en 50-öring per liter, enligt den budget som gäller. Nu har ju situationen i vår omvärld förändrat en hel del av dessa beslut. Så – vad tycker då våra partier – vad gör vi för att sänka priserna?

Som säkert alla vet så leder Sverige ligan när det gäller skatter, avgifter och moms på bränslet:

60% för diesel och 40% för bensin – där har ni senaste dagsnoteringen när det gäller skatter, moms och avgifter(!).

Moderaterna förslår en sänkning med 50 öre (!) och en översyn av reduktionsplikten.

Kristdemokraterna vill minska kraven på inblandning av biobränsle i disel från dagens 30,5% till 14%=sänkning av dieselpriset med runt 3 öre per liter.

Sverigedemokraterna vill sänka drivmedelsreduktionen till 5% samt att priset vid pumpen sänks med 4 kronor per liter.

Centerpartiet vill sänka dieselpriset med 1.10 kronor per liter och 33 öre för bensinen.

Liberalerna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet verkar inte vilja någonting utan tycker att allt är bra som det är. Förslag på olika former av ”stöd” till branscher som är extra hårt drabbade finns men är det meningen att branscherna ska gå med mössan i handen till farbror staten?

Det som förvånar en är att ingen vågar ens tänka tanken att föreslå en skattesänkning av dessa ohemula skatteuttag som staten gör. Det är nära nog absurda nivåer – ett snitt på 50% av bränslepriset är alltså skatter och avgifter?