Nyheter

De utökar samarbetet kring elbilsplattformen MEB

För Volkswagen kommer en utökning av samarbetet med Ford att innebära ett steg närmare att bli en leverantör av plattformar för elbilar som ytterligare en pelare till kärnverksamheten.

Ford Motor Company och Volkswagen-koncernen utökar sitt samarbete kring e-mobilitet. Ford planerar att tillverka ytterligare en elektrisk modell för den europeiska marknaden baserad på MEB-plattformen och kommer också att fördubbla sin planerade MEB-volym till 1,2 miljoner enheter under en sexårsperiod. Avtalet tecknades som en del av den strategiska alliansen mellan Volkswagen och Ford, som omfattar e-mobilitet, nyttofordon och autonom körning. MEB (Modular Electric Toolkit) är en öppen fordonsplattform som gör att biltillverkare kan elektrifiera sin portfölj snabbt och kostnadseffektivt.

Thomas Schmall, ledamot i koncernledningen för Volkswagen Group och VD för Volkswagen Group Components:

– Lönsamhet och snabbhet är nu avgörande för att äntligen uppnå genombrottet för e-mobilitet i Europa. Vi tacklar detta tillsammans med Ford. Dagens avtal kommer att påskynda elektrifieringen av de två företagen ytterligare. Detta är också ett bevis på fördelarna med MEB, som ger ett unikt paket av högteknologi, konkurrenskraftiga kostnader och snabbhet i genomförandet av projekt. Den elektriska plattformen är därmed den perfekta lösningen för företag som vill snabba på sin elektrifiering.

Den första Ford-modellen där MEB används kommer att bli en helt eldriven crossover. Den förväntas rulla av monteringslinjen vid Ford Electrification Center i Köln 2023 och kommer att ge ytterligare skjuts åt Fords e-mobilitetsstrategi. Ford hade från början planerat en modell baserad på MEB med en total volym på ca 600 000 enheter. Företaget har ännu inte släppt några detaljer om den andra planerade modellen.

Stuart Rowley, styrelseordförande i Ford Europa:

– Vår strategiska allians med Volkswagen är en viktig del av Fords åtagande att erbjuda ett helt eldrivet utbud av fordon som är unikt för Ford och utformade för att uppfylla mobilitetsbehoven i ett modernt Europa som leder kampen mot klimatförändringarna.

För Volkswagen kommer en utökning av samarbetet med Ford att innebära ett steg närmare att bli en leverantör av plattformar för elbilar som ytterligare en pelare till kärnverksamheten. MEB-plattformen, som kan användas av olika märken och tillverkare, är redan en teknisk bas för tio eldrivna modeller från fem märken. Den användes för att bygga ca 300 000 enheter 2021 och är en av de ledande elplattformarna i världen.

MEB erbjuder hög konkurrenskraft samtidigt med stor frihet när det gäller design och modellutveckling. Den täcker ett brett spektrum av segment och fordonstyper, från kompakta fordon till SUV:ar och skåpbilar. Den senaste modellen baserad på MEB är Volkswagen ID. Buzz1, som firade världspremiär förra veckan. MEB erbjuder också en mycket mer konkurrenskraftig kostnadsbas jämfört med andra elbilar tack vare utnyttjandet av stordriftsfördelar över hela världen. MEB tillverkas huvudsakligen på Volkswagen Group Components tyska anläggningar i Braunschweig, Kassel och Salzgitter.

För att bidra till genombrottet för e-mobiliteten runt om i världen, delar Volkswagen MEB och andra koncernplattformar med sina partners. Den nyligen skapade affärsenheten ”Plattform Business” ansvarar för dessa partnerskap. Volkswagens framtida plattform SSP kommer också att delas med partners. Användningen av olika märken och tillverkare beaktas redan från början i utvecklingen.