Nyheter

Nytt stålbad för SAS

SAS saknar helt försäkringar, hedgar, mot ökade bränslekostnader. Nu sätter de ökade kostnaderna för bränsle stor press på SAS. För att undvika miljardförluster skulle SAS behöva höja priserna med 10 procent jämfört med 2019.

Detta enligt flygbolagsanalytiker Jacob Pedersen i en analys av läget.

Bränsleprisuppgångarna har kostat SAS mellan 3-3,5 miljarder kronor extra.

– När kostnadsökningen är så kraftig beror det på att SAS inte har säkrat bränsleprisinköp – bland annat till följd av osäkerheten kring trafikökningen. Detta lämnar SAS med en större tilläggsräkning än sina konkurrenter, av vilka många har täckt en del av bränsleförbrukningen, säger Jacob Pedersen till Dagens Industri.

SAS ir-chef Louise Bergström:

– Biljettpriserna sätts dynamiskt utifrån efterfrågan och utbud och påverkas inte direkt av aktuella bränslepriser.

Louise Bergström påpekar att SAS inte har något särskilt bränsletillägg. I dagsläget har SAS inte justerat den avgiften.