Nyheter

Sveriges Åkeriföretag om regeringens drivmedelsstöd: ”Det är embarligt. Luften går ur hela branschen”

Besvikelsen är stor. Det konstaterar Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag efter regeringens besked om drivmedelsstöd till branscher som är beroende av fordon.

Nu växer kritiken mot regeringens drivmedelsstöd från en rad tunga aktörer i branschen.

– Dieselpriset har gått med 50 procent, och man ger några öres lindring. Dessutom händer det i juni – inte nu. I juni kostar kanske dieseln 40 kronor, säger Ulric Långberg till Dagens Industri och fortsätter:

– Det är embarligt. Luften går ur hela branschen, när regeringen med all tydlighet visar att man inte förstått vilka följdverkningar en  kris i transportnäringen får för samhället.

Svenskt Näringsliv är inne på samma linje:

– Det är inte rimligt att ha en politik där man hela tiden måste rycka ut och och släcka bränder, eftersom grundförutsättningarna är fel. Vi kan inte ha en politik där man är beroende av riktade stöd för att skatterna är för höga, säger Karin Johansson, vice vd på Svenskt Näringsliv i en kommentar till Dagens Industri.

2030-sekretariatet och Naturskyddsföreningen riktar kritik mot ryckigheten i politiken och kortsiktigheten:

– Det är en tillfällig kris som vi inte vet hur länge den pågår. Att använda den till att både säkra viktiga klimatskatter och höja reseavdraget innebär att man riskerar att låsa in sig i en väldigt hög fossil bränsleanvändning, säger Naturskyddsföreningens klimatchef Kristina Östman till Dagens Industri.

2030-sekretariatet varnar för att biodrivmedlen slås ut:

– Det är det fossila som ska fasas ut. Detta förslag riskerar att slå undan benen för den koncentrerade biodrivmedlen när de fossila får en så kraftig skatterabatt, säger Maria Stenström, ansvarig för beteenden och mobilitetsfrågor.