Nyheter

Klimator introducerar sin teknik för autonoma flygplatser

Tisdagen den 22 mars var KlimatorÖrnsköldsviks flygplats och presenterade sin teknik som kan understödja arbetet på, och möjliggöra utökningen, av autonoma flygplatser runtom i landet.

Detta som en del av forskningsprojektet Autonom friktionsmätning och övervakning av flygplatser där Örnsköldsviks Airport, Klimator och Mittuniversitetet samarbetar med Saab, Luleå Tekniska Universitet, Combitech, RISE, Luftfartsverket, Örnsköldsviks kommun och Region Västernorrland. Projektet finansieras med stöd av Vinnova.

– Med vår teknik har vi möjlighet att detaljerat kartlägga hela landningsbanan i stället för den bråkdel som kartläggs i dagsläget. Det kommer att kunna utgöra ett mer heltäckande underlag för bedömning av landningsbanans status, säger Emil Andersson, projektledare och ansvarig för AHEAD-teknologin hos Klimator.

Under demon testades både kameratekniken i drift på landningsbanan samt ett visualiseringssystem som i realtid kan visa underlagets status för flygledartornet i Sundsvall. Nästa steg i projektet är att vidareutveckla en autonom fyrhjuling som ska utrustas med den nya mättekniken. Målet är att kunna göra helt autonoma friktionsmätningar av landningsbanor som är en viktig pusselbit för framtidens autonoma flygplatser.

– Ur ett forskningsperspektiv har det varit mycket gynnsamt att kunna samverka så nära starka branschaktörer. Det gör vår forskning kring framtidens teknik mer precis och bidrar till en ökad samhällsnytta i ett längre perspektiv, säger Benny Thörnberg, docent vid forskningscentret Sensible Things that Communicate, STC, vid Mittuniversitetet.

Om AHEAD
AHEAD är en patenterad sensorteknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.