– Att ta ansvar för försörjningskedjan är det första steget mot hållbarhet, det menar Bilal Bhatti, VD och grundare av den blockkedjebaserade teknologin PaperTale. Möjligheten att spåra produkter tas till en ny nivå när det svenska sportklädesföretaget Sail Racing lanserar en ny kollektion.
Sail Racing är ett svenskt varumärke som designar och konstruerar innovativ teknologisk utrustning för höghastighetssegling. Deras produkter skapas med mycket kärlek till varje detalj. Det är också en utmaning att säkerhetsställa att alla parter i produktionen hanteras etiskt rätt.
– Vi letar alltid efter nya sätt att vara mer transparanta och att minska miljöpåverkan i värdekedjan, det menar Henrik Vikestam, chef för design och produktion.
Samarbetet med PaperTale innebär att Vikestam kan vara säker på att alla leverantörer tar ansvar samtidigt som Sail Racings kunder vet vad de köper. En dag hoppas han att alla Sail Racings kläder kan vara helt spårbara.
Radikal transparens
Alla plagg i kollektionen kommer med en unik, spårbar NFC–tagg. Genom PaperTales app, har kunder full insyn i alla steg i leverantörskedjan: från bönderna som odlar bomullen till hantverksmännen– och kvinnorna som syr kläderna. Bhatti förklarar att PaperTales teknologi skapar kontroller för att säkerhetsställa att alla anställda får rätt betalt:
– Denna teknologin är en game–changer eftersom den avslöjar sanningen bakom varje produkt. Det innebär att vi kan tillförse verifierad information om de sociala aspekterna av tillverkningsprocessen och inte bara information om plaggens komponenter.
Sanningen finns i detaljerna
Bhatti menar att han inte är rädd för att välja den svåra vägen.
– En modeartikel är en komplex produkt. Det är därför äkta transparens kräver mycket tålamod. Med dessa komplexiteter i åtanke har vi skapat ett system som automatiskt beräknar och verifierar alla steg i processen.
PaperTales teknologi är Bhattis sätt att stödja både varumärken och fabriker som är villiga att investera i deras hållbarhetsarbete. ”Alla våra ansträngningar blir meningsfulla när jag ser en konsuments reaktion efter att ha skannat PaperTales tagg och uppskattar den nya nivån av transparens. PaperTale tillhandhåller bevis till konsumenterna och skiljer varumärket från de som gör falska och tomma påståenden,” menar Bhatti och fortsätter:
– Sanningen finns i detaljerna och att ta ansvar för hela försörjningskedjan är det första steget mot hållbarhet.