Nyheter

Maersk utnyttjar ny teknik från Stripe för att göra det enkelt att skicka varor runt om i världen

Maersks ikoniska fraktcontainrar är en välbekant syn över hela världen, staplade ovanpå fraktfartyg, staplade högt i hamnar och dragna på släp när de avslutar sin resa från ena änden av leveranskedjan till den andra.
Maersk själv har också genomgått en resa. Logistikjätten grundades i Svendborg, Danmark 1905 av sjökaptenen Peter Mærsk Møller, och växte under loppet av 1900-talet till att bli ett av de mest värdefulla börsnoterade företagen i världen. Idag sträcker sig dess stora logistiknätverk över 130 länder och flyttar varor till ett värde av tiotals miljarder dollar runt om i världen varje år.
Maersk har fortsatt vara framgångsrika eftersom man har kommit på hur man kan förändras. Den moderna världen ser inte ut som den gjorde när Maersk började sin resa, och logistikbranschen har överlag varit långsam med att anpassa sig. Men i en tid då många logistikaktörer fortfarande arbetar med papper, kommunicerar via fax och gör transaktioner med kontanter, har Maersk moderniserat sin ekonomiska infrastruktur, delvis med hjälp av Stripe.
​​Sjöfartsboomen
Varje dag levereras 85 miljoner paket och dokument globalt, och 80 procent av den totala handelsvolymen sker till sjöss. Inför en så stor (och ökande) arbetsbörda, anser två tredjedelar av logistikföretagen att de fortfarande behöver förändra sin verksamhet för att hänga med. Men Maersk insåg tidigt behovet av att förnya sin infrastruktur.
– Vi började på den här resan för några år sedan eftersom vi visste att det var framtiden och vi ville modernisera och serva våra kunder bättre. Vi var tvungna att göra det enkelt för människor att skicka och spåra sina beställningar från den ena änden av världen till den andra med en knapptryckning, säger Navneet Kapoor, teknik- och informationschef på Maersk.
Som en del av sin moderniseringsstrategi behövde Maersk hitta rätt partner för en kritisk del av sin verksamhet: internationella betalningar. Företagets globala verksamhet är till sin natur komplex, med bankkrav, valutor och föredragna betalningsmetoder som alla varierar från region till region. En helhetslösning skulle inte fungera vilket var anledningen att Maersk vände sig till Stripe.
– Vi visste att kunderna ville arbeta med oss. Vi visste också när och var de ville arbeta med oss. Att skapa ett betalningssystem som möjliggjorde denna flexibilitet var en viktig pusselbit. Vi upptäckte att Stripe hade rätt modern infrastruktur och var rätt globala partner för att hjälpa oss komma dit, säger Navneet Kapoor.
En pålitlig partner
Innan Maersk samarbetade med Stripe var Maersks betalningsverksamhet fragmenterad över flera leverantörer: en för tokenisering, en annan för betalningshantering och en tredje för hantering av säkerhetsautentisering. Att jonglera med flera lösningar som inte alltid var kompatibla introducerade onödig friktion i en redan komplicerad miljö.
Med Stripe kombinerade Maersk dessa olika system till en enda, smidig betalningsportal. Maersk-kunder kan nu betala sömlöst via en intuitiv instrumentpanel som stöder betalningsmetoder som Maersk tidigare inte kunde acceptera, såsom kreditkort. Portalen anpassar sig också till regionala bankkrav och erbjuder internationella kunder mer lokala försäljningsupplevelser.
– Lokal prioritering är avgörande för att möta våra kunders behov. Från början, och under otroligt viktiga tidpunkter, har Stripe stöttat oss för att säkerställa att vår infrastruktur fungerar sömlöst på flera marknader. Detta tillvägagångssätt kommer bara att bli viktigare när vi fortsätter att expandera och befästa vår position som en global ledare inom logistik, säger Navneet Kapoor.