Nu får den norrländska industrin ytterligare en hållbar direktlänk till världsmarknaden via det omfattande linjeutbudet hos APM Terminals i Göteborgs hamn. Den helt nya tågpendeln rullar från APM Terminals 27 maj, med slutdestination Umeå hamn.
För ett år sedan initierade First Row Shipping & Logistics AB, med Nikolas Rowland i spetsen, den banbrytande järnvägspendeln från Piteå till APM Terminals i Göteborg. Pendeln innebar nya möjligheter för de norrländska exportföretagen och blev snabbt en succé. På ett år växlade kapaciteten upp från en till tre avgångar i veckan och nu utökas erbjudandet med ytterligare en direktförbindelse, den här gången från Umeå hamn.
– Lokal industri i Umeåområdet har visat stort intresse för en lösning likt den vi har till Piteå. Umeå har idag ingen stabil lösning för containerfrakt, så vi fyller ett tomrum i marknaden med en produkt som dessutom är långt mer hållbar än de som finns att tillgå idag, säger Nikolas Rowland, grundare och ägare av First Row Shipping & Logistics AB.
Sparar minst en veckas ledtid
Pendeln, med kapacitet på 68 TEU, motsvarande 34 lastbilar, kommer till en början att avgå veckovis från Umeå hamn. I Umeå lastas tåget med containeriserat exportgods, som tre dagar senare befinner sig på ett oceangående fartyg på väg till världsmarknaden.
– Jämfört med en kombinerad lösning av lastbil och feeder från östkusten, sparar det här upplägget en betydande mängd koldioxidutsläpp och minst en vecka i ledtid. Med tanke på hur industrin växer i norra Sverige, är det fantastiskt att kunna vara med och bidra till att erbjuda direktlänkar till både Asien och USA via APM Terminals i Göteborg, säger Nikolas Rowland.
Offensiva planer på uppväxling
Enligt Nikolas Rowland, är pendeln bara början på ytterligare en succé.
– Vi har lämnat in ganska offensiva önskemål till Trafikverket inför 2023. Kundunderlaget finns definitivt, det gäller bara att få ihop pusslet med tidtabeller och tågoperatörer, avslutar han.