Nyheter

Den sista delen av ramptunnlarna ner till Förbifart Stockholms huvudtunnlar gjuts nu

I Vinsta pågår ett omfattande armeringsarbete inför en mastodontgjutning. Det kommer att gå åt cirka 600 kubikmeter betong och gjutningen kommer att pågå under 22 timmar.

I Vinsta byggs Bergslagsvägen om mellan Bergslagsplan och Skattegårdsvägen. Det byggs två̊ cirkulationsplatser med anslutning till ramptunnlar. Vid Skattegårdsvägen byggs betongtunnlar som leder ner till Förbifart Stockholms huvudtunnlar för trafik som ska åka söderut eller som kommer upp från tunneln söderifrån.

Vid cirkulationsplats Johannelund byggs anslutning till ramptunnlar för trafik norrut i Förbifarten. Här byggs ramptunnlarna i ett annat delprojekt. Mellan de två cirkulationsplatserna byggs Bergslagsvägen om med nya gång- och cykelvägar samt anslutningar till lokalvägar.

Trafikomledningar

– Vi har försökt hitta omledningar som både ger framkomlighet och optimal produktion. Med bra planering av omledningarna behöver dom inte göras om så ofta, och då minskar problemen eftersom trafikanterna lär sig hur de ska köra, säger Maria Rydèn som är projektledare på Trafikverket.

Mellan de två cirkulationsplatserna byggs en bullervall och ovanpå den blir det en gång- och cykelväg. Vid Skattegårdsvägen byggs två broar för gång- och cykeltrafik över cirkulationsplatsen. Vid cirkulationsplats Johannelund byggs en gång- och cykeltunnel under Bergslagsvägen. Där byggs även busshållplatser och cykelparkering. Tanken är att det enkelt ska gå att byta mellan cykel och buss.

Här är grundvattnet väldigt högt så vattendomen krävde att GC-tunneln skulle gjutas som en vattentätt konstruktion. Först sattes en tätspont runt byggplatsen varefter vattnet kunde pumpas undan och trågen för tunneln kunde gjutas.

Betongtunnlar

Där de utsprängda ramptunnlarna från Förbifartens huvudtunnlar kommer upp vid Skattegårdsvägen har projektet sprängt sig ner, som mest 16 meter, för att kunna gjuta sista delen av ramptunnlarna upp mot trafikplatsen.

– Där vi skulle ansluta mot bergtunnlarna har vi sågat berget för att minimera påverkan på intilliggande byggnader. Här finns bland annat ett företag för finmekanik som har väldigt känsliga maskiner. Vi förvarnade dom 15 minuter innan varje sprängning så att dom kunde lyfta upp maskinerna för att skydda dom, berättar Per Eltin, projektchef på Skanska.

Från bergtunnlarnas mynning har ramptunnlarna byggts med en tunnelformvagn. Tunnlarna gjuts i sektioner på tolv meter åt gången. Detta för att betongen inte ska spricka.

– Betong spricker alltid men med den längden minimeras sprickorna. Det gäller även att hålla nere temperaturen på betongen när den brinner. Därför har vi rör i formen där vi cirkulerar kallvatten så att härdningsprocessen inte går för snabbt.

Omfattande gjutningar

Gjutningen av en sektion tar cirka en och en halv månad från det att tunnelformvagnen har flyttats.

– Det här är inte industriellt byggande. Eftersom det är en svag kurva på ramptunnlarna så måste formen justeras lite grand både i höjd och sidled innan nästa gjutning börjar, förklarar Maria Rydèn.

Där bergtunnel och betongtunnel möts hänger ingjutna slangar under tunneltaket. När området ovanför och vid sidan av de gjutna tunnlarna har fyllts igen sprutas injekteringsbetong in via slangarna för att få helt tätt mellan berg och betong.

– Den här delen gjuter vi i mitten på maj. Fram till dess är det väldigt mycket armering som ska på plats. Det kommer att gå åt cirka 600 kubikmeter betong och gjutningen kommer att pågå under 22 timmar, berättar Per Eltin.

Ledningar i marken

En stor utmaning i projektet har varit alla ledningar och kablar som finns i marken under byggområdet.

– Samtidigt som vi driver vårt projekt och ska samordna med resten av Förbifart Stockholm så måste vi också arbeta i nära samarbete med alla ledningsägare. Dom behövde lägga om ledningar och göra omkopplingar. Då var det viktigt med samordning kring tidplaner för att det skulle fungera bra. Men det mesta av de arbetena är klara nu och de gick bra, konstaterar Maria Rydèn.

FAKTA:

Tidplan: oktober 2018–november 2023

Byggherre: Trafikverket

Totalentreprenör: Skanska Sverige AB

Kostnad: cirka 1 miljard