Nyheter

Vinnare i bränsleekonomi i flera tester

I ett antal oberoende test utförda av tyska lastbilstidningar, har Volvo FH med I-Save visat sig vara vinnaren i bränsleekonomi när man mäter kombinationen av diesel- och Adblue-förbrukning. Detta trots att lastbilen inte var uppdaterad med Volvos allra senaste bränslebesparande funktioner.

Idag är bränsleförbrukningen mer i fokus än någonsin för åkerier. Det är inte bara dieselpriset som skjutit i höjden. Även AdBlue-priset har mer än fördubblats.

– När man investerar i en ny lastbil idag så är det viktigare än någonsin att titta närmare på den totala energiförbrukningen, säger Peter Franzén, produktchef motorer på Volvo Lastvagnar.

Vinnare i bränsleekonomi i flera tester

De oberoende tyska facktidningarna ”Trucker” och ”Transport” testade nyligen Volvo FH 500 med I-Save mot konkurrerande, europeiska lastbilsmärken. Volvo vann i båda testerna vad gäller bränsleekonomi när man ser på total förbrukning av diesel och AdBlue. Trots den låga förbrukningen höll Volvolastbilen en hög snitthastighet i lastbilstesterna. I testet för tidningen ”Transport” slog Volvo konkurrenterna även vad gäller snitthastighet.

– Våra ingenjörer har lyckats kombinera hög hastighet med väldigt låg bränsleförbrukning, vilket är en fantastisk prestation. Man får ofta välja mellan det ena eller det andra, men vi har visat att det går att kombinera bränsleekonomi och prestanda, förklarar Peter Franzén, och fortsätter:

– Det som är riktigt imponerande är att vi kom ut som vinnare vad gäller bränsleekonomi i båda testerna trots att den testade lastbilen inte var uppdaterad med de allra senaste bränslebesparande funktionerna som sänker bränsleförbrukningen med ytterligare några procentenheter!

Nya förbättringar sparar upp till 13 % av den totala bränslekostnaden

Volvo FH-lastbilen i testet var utrustad med I-Save, där man kombinerar drivlina och mjukvara för att förbättra bränsleekonomin maximalt. Hjärtat i I-Save är Turbo Compound-motorn som gör det möjligt att köra med låga varvtal och höga växlar under en längre tid. Med de senaste uppdateringarna kan I-Save förbättra bränsleförbrukningen med ytterligare 13 % jämfört med nivåerna vid lanseringstillfället 2019.

– För att förbättra bränsleeffektiviteten har vi nu tagit ytterligare steg för att optimera motorn på Volvo FH med I-Save. Och med tanke på de, för tillfället, historiskt höga bränslepriserna kunde uppdateringen inte kommit lägligare, avslutar Peter Franzén. 

Fakta om de uppdaterade bränslebesparande funktionerna

Motorns förbränningsprocess har förbättrats ytterligare genom att anpassa injektorer, kompression och kamaxel specifikt till de förfinade  och unika nya vågmönstrade kolvarna. Den totala vikten och den inre friktionen har också minskat. Den högpresterande turboladdaren och oljepumpen har fått uppgraderingar och även filtren för olja, bränsle och luft har patenterade förbättringar för bättre prestanda.

Den uppdaterade motorn jobbar ihop med den automatiserade I-Shiftväxellådan som nu är 30 % snabbare. Den snabbare responsen bidrar till att ytterligare förbättra bränsleekonomin och körbarheten samt att ge en än mer harmonisk körupplevelse.

I-Torque är en ny intelligent programvara för vridmomentet som ökar energieffektiviteten genom att analysera topografidata från I-See och anpassa körningen till den faktiska rutten. I-See använder information om den planerade rutten för att dra nytta av lastbilens rörelseenergi på bästa möjliga sätt vid körning i kuperad terräng. Den nya programvaran I-Torque optimerar både växelval och motorns vridmoment. Funktionen studerar vägen framför och utvärderar topografin kontra fordonets vikt för att bestämma exakt hur mycket vridmoment motorn behöver och när, för att uppnå mesta möjliga bränsleeffektivitet.

Vid körning på långa sträckor spelar lastbilens aerodynamik en viktig roll för bränsleekonomin. Därför har flera viktiga förändringar utförts för att förbättra luftflödet, såsom tätare luckor på hyttens framsida och en längre dörrförlängning.

Alla dessa förbättringar bidrar till att Volvo Lastvagnar nu kan leverera lastbilar med den bästa möjliga bränsleekonomin och de lägsta totalkostnaderna någonsin. Det ska bli intressant att se hur Volvo kommer att lyckas förbättra resultatet ytterligare i kommande fackpresstester.