Nyheter

Goodyears nya tillverkningsprocess möjliggör branschledande svarstid

Goodyear Tire & Rubber Company har nu officiellt öppnat sin nya tillverkningsanläggning i Dudelange, Luxemburg, efter en investering på 77 miljoner dollar i den nya digitala industri 4.0-produktionsprocessen.

För Goodyear är den nya anläggningen första i sitt slag och ger möjligheten att lära, testa och utveckla teknologi i takt med att produktionskapaciteten fortsätter att växa. Anläggningen har en ny process som är fokuserad på tillverkning av mindre partier med UHP- (Ultra High Performance) och UUHP-däck (Ultra-Ultra High Performance) för fälgar med stor fälgdiameter, vilket ger Goodyear möjligheten att tillverka däck fyra gånger snabbare än en standard produktionscykel. Det innebär att företaget kan reagera mycket snabbt och effektivt på kundernas behov.

Processen har utvecklats av Goodyears tekniker och den förutser och besvarar den ökande komplexiteten i däckbranschen. Ett intensifierat fokus på däck med stor fälgdiameter från tillverkare av originalutrustning (OEM) samt ett brett utbud av fordonsmodeller och alternativ som är tillgängligt för konsumenterna, skapar ett växande behov av att effektivt utveckla och tillverka UUHP-premiumdäck i mindre partier på efterfrågan för eftermarknads- och originalutrustningskunder.

– Vi hade behov av att utforma denna integrerade produkt och process för att uppfylla marknadens ändrade behov. Därigenom möjliggör vi en ny affärsmodell för att betjäna våra kunder och konsumenter i denna viktiga och allt mer komplexa del av marknaden, säger Chris Helsel, Senior Vice President för den globala verksamheten och Chief Technology Officer. Den nya processen kommer att ge oss en konkurrensfördel och riktar in sig på kvalitet och reaktionsförmåga i världsklass.

Den nya tekniken kräver nya färdigheter, och hittills har Goodyear anställt 90 medarbetare för att stödja anläggningen, och kommer under de närmaste månaderna att rekrytera ytterligare 20 elektromekaniska tekniker. Goodyear har också investerat i ett utbildningsprogram för att utveckla kunskaper så att nuvarande medarbetare kan utföra de nya och innovativa tillverkningsprocesserna.

Den nya anläggningen är nu i drift och den officiella öppningsceremonin som hölls den 5 maj är ett viktigt steg på vägen mot full kapacitet. Den officiella öppningsceremonin hölls i närvaro av Hans Kungliga Höghet Storhertigen av Luxemburg, Franz Fayot, finansminister, och Dan Biancalana, tillförordnad borgmästare i Dudelange.

Franz Fayot, Luxemburgs finansminister:

– Som det första viktiga amerikanska företag som etablerade sig i Luxemburg 1951, markerade Goodyear en nystart i Luxemburgs industrihistoria och ekonomiska diversifiering. Sedan dess har Goodyear och Luxemburg alltid haft ett förhållande av ömsesidigt stöd och tillit.

Företagets nya tillverkningsanläggning i Dudelange bekräftar att Storhertigdömet är ett mål för investeringar inom högteknologisk industri av internationella grupper.”

Vad består den nya processen av?

Processen gör att Goodyear kan tillverka däck fyra gånger snabbare än en standardproduktionscykel genom att forma och värmeapplicera komponenter vid däckmonteringsmaskinen. Med andra ord är det en version av 3D-utskrift för däckbranschen.

Tillverkningshastigheten uppnås tack vare nya digitala processer med högt automatiserade, sammankopplade arbetsstationer som tillämpar additiva tillverkningstekniker.

Processen skapar effektivitet under industrialiseringsprocessen av nya produkter som senare går i massproduktion, tack vare den helautomatiserade och mycket exakta tillverkningsprocessen.

Detta, i kombination med de nya virtuella funktioner som Goodyear installerar i sitt innovationscenter i Colmar-Berg i Luxemburg, är ett viktigt steg mot att ytterligare reducera tiden för produktutvecklingscykeln. Syftet är att nå Goodyears mål att bli en föredragen leverantör av originalutrustning, uppnå första godkännande för alla utvecklingsprodukter med bara en fysisk iteration.