Nyheter

ABB förvärvar en majoritetsandel i digital plattform för elfordonsladdning

ABB tillkännagav idag att divisionen E-mobility förvärvat ett majoritetsinnehav i Numocity, en ledande digital plattform för elfordonsladdning i Indien. ABB ökar sitt aktieinnehav till ett majoritetsinnehav på 72 procent och har rätt att bli ensam ägare senast år 2026. Ekonomiska detaljer kring transaktionen har inte redovisats.

Transaktionen är en del av ABB E-mobilitys övergripande tillväxtstrategi och kommer avsevärt att förbättra marknadspositionen i hela Indien, liksom i Sydostasien och Mellanöstern – målregioner för Numocity med ökande efterfrågan på laddningslösningar för två- och trehjulingar, bilar och lätta nyttofordon.

Numocity grundades 2018 och har sin bas i Bangalore i Indien. Företaget är marknadsledare inom den indiska sektorn för elfordonsladdning och erbjuder en molnbaserad digital plattform där konsumenter och ansvariga för elfordonsflottor kan utnyttja ett nätverk av fasta laddare eller batteribyteslösningar på ”betalning-per-gång”-basis. Plattformen kan också övervaka påverkan på energianvändningen på elnätet. ABB har redan gjort en första investering på sju procent som en del i en investering i riskkapitalfonder för tre år sedan.

Frank Muehlon, chef för ABB:s division ABB-mobility:

– Vi är glada att kunna expandera vår närvaro på den växande indiska marknaden samtidigt som vi också utökar vårt erbjudande inom infrastruktur för elfordonsladdning. Mobilitet med nollutsläpp kommer att spela en viktig roll i de indiska myndigheternas arbete för att minska koldioxidutsläppen och regionen är en grogrund för digital expertis.

Ravikiran Annaswamy, chef för Numocity:

– Vårt engagerade team är stolta över samarbetet med ABB för att kunna erbjuda säkra, stabila och sömlösa digitala plattformar för intäktsgenerering och hantering av infrastruktur för elfordon.

ABB är världsledande inom laddlösningar för elfordon och den givna partnern för världens största OEM-tillverkare av elfordon och landsomspännande nätoperatörer för elfordonsladdning, och har sålt över 680 000 elfordonsladdare, över 30 000 DC-snabbladdare och 650 000 AC-laddare, inklusive de som säljs genom Chargedot, på över 85 marknader.