Nyheter

Mercedes-Benz första eldrivna lastbil visas på Elmia Lastbil

Mercedes-Benz har tagit klivet in bland eldrivna lastbilar. För ett år sedan hade eActros världspremiär och nu visas den på Elmia Lastbil för första gången på en mässa i Sverige – dessutom har produktionen för en ny eldriven modell för stadsmiljö precis kört i gång.

Modellen som Mercedes-Benz visar på Elmia Lastbil heter eActros 300 och är anpassad för distributionstrafik. Den är tvåaxlad – det finns även en treaxlad version – och utrustad med tre batteripaket där varje paket har kapacitet för 105 kilowattimmar.

Den totala effekten på 315 kilowattimmar ger en räckvidd på minst 30 mil och dessutom finns det plats för ytterligare ett batteripaket som ger 10 mil till.

– Det som skiljer oss från konkurrenterna är att vi har valt att sätta våra två elmotorer på bakaxeln, kollegorna i branschen har i stället valt att ta bort växellådan för att sätta motorn där fram. Det innebär att de har en kardan som går vidare bakåt och driver bakaxeln. För oss innebär det att vi inte har någonting som snurrar där och kan därför slippa kompromissa. Vi kan bygga in en viktfördelning på bilen så att den blir mer balanserad, vilket vi tycker är en stor fördel, säger Bengt-Ove Hedborg, försäljnings- och marknadschef för Mercedes-Benz Trucks i Sverige.

Första visningen på Elmia Lastbil

Modellen eActros är den första eldrivna lastbilen från Mercedes-Benz och den första leveransen till Sverige gjordes i april tidigare i år. När den nu visas på Elmia Lastbil är det första gången på en mässa i Sverige.

– Det känns jättekul och framför allt är det roligt att vi tänker lite annorlunda när vi bygger våra lastbilar. Det gör det hela extremt roligt. Sedan är intresset för eldrivna lastbilar jättestort. Visst, det finns några saker som gör att kunderna fortfarande sitter och funderar, som till exempel elpriset och laddinfrastrukturen, men vi är här med våra produkter och de fungerar superbra, säger Bengt-Ove Hedborg.

Så som en lastbil ska vara

En viktig aspekt som Bengt-Ove Hedborg särskilt lyfter är att eActros inte skiljer sig från en dieseldriven lastbil mer än på drivlinan. Den biten har varit viktig för Mercedes-Benz för att bibehålla känslan som chaufförerna är vana vid.

– Det är så klart helt nytt för chaufförerna att köra på el, men vi har gjort en lastbil så som en lastbil ska vara. Tittar du in i hytten på eActros kommer du att känna igen dig jämfört med våra dieseldrivna lastbilar. Det är samma reglage och samma spakar. Vi har även tagit med de moderna funktionerna från den senaste generationens diesellastbilar till eActros, som till exempel kameror och skärmar invändigt i stället för backspeglar. Interiört är allting dessutom detsamma, även hur man startar och stoppar motorn, allt är väldigt modernt, säger han och tillägger en rolig detalj som lyfter igenkänningsfaktorn ytterligare en nivå:

– Bara en sån enkel sak som var du laddar lastbilen – det gör du på samma ställe som du tankar diesel.

Produktionen i gång med eEconic

Under sommaren började Mercedes-Benz tillverka sin andra eldrivna lastbil – eEconic – som är särskilt anpassad för körningar med många stopp i stadsmiljö, till exempel vid renhållning och sophämtning. En satsning som visar att marknaden tror på eldrivna lastbilar och samtidigt ser alla de fördelar som eldriften medför. Något som inte minst var tydligt under demokörningarna med eActros under Elmia Lastbil.

– Kunderna bara gapar när de förstår hur tyst den är – något som öppnar upp för att till exempel köra i stadsmiljö om nätterna. Det är helt fantastiskt. Ta eEconic till exempel, att köra en dieselbil tio meter, stanna, hoppa ur och sedan köra igen – det sliter enormt på växellådor och motorer. På en elmotor har du inte samma slitage, där är den överlägsen.