Nyheter

Cebon Group flyttar hem till Hisingen: Siktar på miljardomsättning

Cebon Groups saga började i ett källarförråd på Hisingen för 36 år sedan. Som GPBM Nordic växte bolaget till en global aktör inom batterier och säkerhet med Mölndal som bas.

Men nu går flyttlasset tillbaka till Hisingen – och namnet Cebon relanseras.

– Vi vill vara där det händer. Hisingen är centrum för automotive, infrastruktur och elektrifiering. Samtidigt återvänder vi till våra rötter, säger Stefan Rundéus, VD och en av tre grundare.

Logistikcentret är redan flyttat till jättelika lokalerna (10 000 kvm) i Sörred som ger Cebon Groups verksamhet fördubblad lagerkapacitet. Kontorsflytten pågår under året. Stefan Rundéus kommer hem till Hisingen, inte långt från källarförrådet där han, Anders Lundin och Gunnar Axelsson en gång lade grunden till företaget genom att börja sälja knappceller:

Flytten tillbaka och att namnet Cebon åter tas i bruk har en stark symbolisk betydelse för företaget:

 – Vi är inte fostrade i en entreprenörsmiljö eller kapitalstark familjestruktur. Vi har inte gått på Handels. Vi är danade av Hisingen och startade vårt företag här – i en kultur där man är modig och fri i tanken. Nu är vi tillbaka där vi kommer ifrån. Alla tre grundare är kvar i operationellt arbete efter alla år, det är nog rätt unikt. Och trots att vi hållit på i mer än 35 år vill vi tänka och fungera som en ett ungt men resursstarkt startup.

Cebon Group är moderbolag till GPBM Nordic, GPBM Italy och GPBM France som arbetar inom affärsområdena brandsäkerhet, industriella batterilösningar samt konsumentbatterier och med varumärken som exempelvis GP Batteries och Housegard. Nu satsar man på att växa. Omsättningen närmar sig 700 miljoner och siktet är enligt Stefan Rundéus inställt på 1 miljard inom 3-4 år.

– Tillväxt är viktigt, för att kunna leva upp till våra höga ambitioner inom hållbarhet måste vi göra en bra affär. Alla bolag inom Cebon Group drivs av samma idé – vi ska göra hållbara affärer som är relevanta för framtidens problem, oavsett om vi lanserar tensidfritt släckmedel för brandsläckare eller utvecklar laddningsbara batterier.

Att växa är viktigt, och samtidigt behålla företagets speciella företagskultur:

– Vi är ett entreprenörsdrivet bolag som ska se och lösa morgondagens problem, och nyckeln till framgång är att sätta självständighet och oberoende i första rummet. Moderbolaget Cebon Group får en viktig uppgift att hålla det levande och relevant i alla verksamheter och bolag när vi växer, säger Stefan Rundéus.

Men Cebon Group, som ju alltid hyllar individens frihet och oberoende, vore inte den företagsgrupp den nu är om inte till och med flytten hade en twist:

–Vi kommer att ha kvar vårt kontor i Mölndal. Under pandemin märkte vi att det gick utmärkt att jobba på avstånd, och för att vara attraktiva vill vi gärna bidra till att hålla nere pendlingstider, så vi kan nu erbjuda såväl ett norr- som ett söderkontor – medarbetarna får välja vilket som.