Nyheter

Hur Einride stuvade om fraktbranschen

Bransch efter industri omvandlas av mjukvara. Det började med branscher som musik, film och finans, vars tillgångar lånade ut sig för att enkelt kunna digitaliseras. Spola framåt till idag, och vi ser en push för att omvandla industrier som har mer fysisk hårdvara och kräver mer mänsklig interaktion, till exempel sjukvård, jordbruk och gods. Det är svårare att digitalisera dessa industrier – men det är utan tvekan viktigare. På Einride gör man just det.

De flesta av dagens framgångsrika mjukvaruplattformar började i samlokaliserade datacenter, och flyttade så småningom in i det offentliga molnet, där ingenjörer kunde fokusera mer på produkter och mindre på datorinfrastruktur.

Bytet till molnet gjordes med hjälp av ett lyft-och-skift-tillvägagångssätt: en-till-en-byten av maskiner i datacenter med virtuella datorer i molnet. På så sätt krävde inte systemen omarkitektur, men det var också otroligt ineffektivt och slösaktigt. Applikationer som körs på dedikerade virtuella datorer hade ofta i bästa fall 20 % utnyttjande. De övriga 80 % var bortkastade energi och resurser. Sedan dess har vi lärt oss att det finns bättre sätt att göra det på.

Precis som tillkomsten av fraktcontainrar öppnade upp hela planeten för handel genom att förenkla och standardisera fraktgods, har containrar förenklat och standardiserat fraktmjukvara. Med containrar kan vi överlåta hanteringen av virtuella datorer till containerorkestreringssystem som Kubernetes, ett otroligt kraftfullt verktyg som kan hantera alla containeriserade applikationer.

Men den kraften kommer på bekostnad av komplexiteten, vilket ofta kräver dedikerade infrastrukturteam för att hantera kluster och minska kognitiv belastning för utvecklare. Det är en inträdesbarriär för nya teknikföretag som startar upp i nya branscher – och det är där serverlöst kommer in. Serverlösa erbjudanden som Cloud Run abstraherar bort klusterhantering och gör det enkelt att bygga skalbara system för både nystartade och etablerade teknikföretag.

Serverlös passar naturligtvis inte för alla applikationer. Medan nästan alla applikationer kan behållas, kan inte alla applikationer använda sig av serverlösa. Det är ett arkitekturparadigm som måste övervägas från början. Chansen är stor att en applikation designad med ett VM-fokuserat tänkesätt inte kommer att vara helt tillståndslöst, och detta hindrar det från att framgångsrikt köras på en serverlös plattform. Att anta ett serverlöst paradigm för ett befintligt system kan vara utmanande och kommer ofta att kräva omdesign.

Ändå är lärdomarna från branscher som digitaliserades tidigt många: genom att abstrahera bort resurshanteringen kan vi uppnå högre utnyttjande och effektivare system. När resurshanteringen är centraliserad kan vi tillämpa algoritmer som papperspackning, och vi kan säkerställa att våra arbetsbelastningar fördelas effektivt och dynamiskt omfördelas för att hålla våra system igång optimalt. Med centralisering kommer ökad komplexitet, och det tjänstlösa paradigmet gör det möjligt för oss att flytta komplexiteten bort från utvecklare, såväl som från hela företag.

Möjligheter att bygga om fraktsystem

Einride har tagit lärdomarna från mjukvaruarkitektur och tillämpat dem på hur man utformar fraktsystemen. Till exempel, den nu välbekanta ”lyft-och-skift”-metoden används ofta i branschen för utplacering av elektriska lastbilar – men försök till en-till-en-byten av diesellastbilar leder till massivt underutnyttjande.

Med mjukvaruplattformen Einride Saga, tar man itu med underutnyttjande genom att tillämpa serverlösa mönster på frakt, abstrahera bort komplexitet från slutkunder och centralisera hanteringen av resurser med hjälp av algoritmer. Med detta tillvägagångssätt har masn kunnat uppnå ett i det närmaste optimalt utnyttjande av de elektriska lastbilar, laddare och släp som vi hanterar.

Men för att få dessa fördelar måste transportnäten byggas om.

Flödena i nätverket måste omarbetas för att stödja elektrisk hårdvara och mer dynamisk planering, vilket innebär att avsändare kommer att behöva fokusera mer på att specificera efterfrågan och begränsningar och mindre på att planera ut varje leverans för sig.

Einride har också hittat mönster inom fraktbranschen som påverkar hur man bygger mjukvaran. Att hantera elektriska lastbilar har gjort oss medvetna om skillnaderna i tillgången på ren energi över hela världen, eftersom Einride Saga, precis som elektriska lastbilar, är beroende av ren energi för att fungera på ett hållbart sätt. Med Google Cloud kan vi driva plattformen på förnybar energi över hela världen.

Kärnkoncepten för serverlös arkitektur – att höja abstraktionsnivån och centralisera resurshantering – har potential att revolutionera fraktbranschen. Einrides framgång har sprungit ur en förmåga att förverkliga idéer och sedan snabbt föra ut dem på marknaden. Hastighet är allt, och Saga-plattformen – skapad utan arv i Google Cloud – har gjort det möjligt för oss att designa från grunden och dra nytta av fördelarna med serverlöst.

Fördelar med en serverlös arkitektur

Einrides arkitektur stödjer ett företag som kombinerar flera banbrytande teknologier – digitala, elektriska och autonoma – till en transformerande end-to-end frakttjänst. Företagskulturen bygger på transparens och inkludering, med digital kommunikation och samarbete som möjliggörs av Google Workspace-sviten. Teknikkulturen främjar delad behärskning av ett fåtal strategiskt utvalda tekniker, vilket gör det möjligt för utvecklare att röra sig sömlöst upp och ner i teknikstacken – från autonoma fordon till molnplattformar.

Om ett modernt autonomt fordon är ett datacenter på hjul, så är Go och gRPC bränslen som får våra fordonstjänster och molntjänster att köra. Einride började till en början bygga sina molntjänster i GKE, men när Google Cloud tillkännagav gRPC-stöd för Cloud Run (i september 2019) såg man omedelbart potentialen att förenkla vår installationskonfiguration, lägga mindre tid på klusterhantering och öka skalbarheten av sina tjänster. Vid den tiden var man fortfarande väldigt mycket i startläge, vilket gjorde Cloud Runs lägre driftskostnader till en välkomstbonus. När man migrerade från GKE till Cloud Run och stängde av sinaKubernetes-kluster fick man till och med ett telefonsamtal från en av sina återförsäljare som märkte att de totala utgifter hade minskat dramatiskt.

Det var då man förstod att man hade snubblat över spelförändrande teknik.

En fraktindustri som omarbetats med serverlös

För Einride har det lönat sig att vara i framkant när det gäller att ta till sig nya serverlösa teknologier. Det är vad som har gjort det möjligt för Einride att växa från en startup till ett företag som skalar globalt utan några investeringar i att bygga sina egna infrastrukturteam.