Nyheter

Nytt samarbete för att hjälpa ett nyckelsegment inom global sjöfart

ABB och den tyska motortillverkaren MAN Energy Solutions avser att samarbeta för att hjälpa ett nyckelsegment inom global sjöfart att minska trycket från stigande bränslekostnader och hantera regelverken kopplade till växthusgaser.

Avsiktsförklaringen som undertecknades vid SMM-mässan i Hamburg i september, avser utveckling av ett koncept för en elanläggning med dubbla bränslen baserat på MAN:s nya fyrtaktsmotor 49/60DF och ABB:s Dynamiska AC-system (DAC). Konceptet ska ge rederier den operativa flexibilitet som de behöver för att minska koldioxidutsläppen och bränslekostnaderna för LNG-fartyg. Utöver den gemensamma konceptutvecklingen omfattar samarbetet även utbyte av tekniska data samt diskussioner om gränssnitt och systemintegration.

Motorer för dubbla bränslen har konsekvent erbjudit fartygsägarna en högeffektiv väg till renare bränslealternativ, samtidigt som de behåller flexibiliteten att byta till konventionella bränslen vid behov. MAN:s senaste fyrtaktsmotor 49/6DF kan köras på LNG, diesel, biobränsleblandningar och syntetisk naturgas för att ge bränsleflexibilitet på vägen mot minskade koldioxidutsläpp.

Det elektriska systemet i ABB:s DAC-koncept kombinerar fördelarna med konventionell växelström med en variabel frekvens som kan anpassa generatorns belastning till motorernas varvtal och därigenom kontinuerligt optimera den totala bränsleförbrukningen. Att installera ett energilager i elanläggningen kommer att bidra till ytterligare förbättrad bränsleeffektivitet.

– Kunderna förväntar sig effektiva och flexibla framdrivningssystem för att snabbt kunna reagera på förändrade marknadsförhållanden och uppnå bästa möjliga utnyttjande av sina tillgångar, säger Elvis Ettenhofer, Head of Marine Four-Stroke – Region Region Asia Pacific, MAN Energy Solutions. Det här avtalet är en agil åtgärd från MAN och ABB att använda vår teknik för att leverera nästa generations DFE+ koncept (Dual-Fuel, Electric+) för framdrift. Denna teknik kommer att hjälpa kunderna att minska sitt koldioxidavtryck och sina bränslekostnader samt ge flexibilitet i driften. ABB:s DAC-system och globala närvaro är en idealisk matchning för vår nya fyrtaktsmotor.

– De tilltagande kraven om minskade utsläpp kräver kontinuerlig innovation inom marin framdrivning, säger Rune Lysebo, Head of Global Sales på ABB Marine & Ports. För att vara riktigt framtidssäkrade måste de fartyg som byggs idag vara flexibla när det gäller energiförsörjning. Det nya kraft- och framdrivningssystemet kommer att optimeras för effektivitet och efterlevnad och ha den flexibilitet som krävs för att uppnå bästa prestanda.

Det nya framdrivningskonceptet kommer att vara lämpligt för LNG-fartyg, FSU:er (Floating Storage Units) och FSRU:er (Floating Storage and Regasification Units).

Ett kombinerat elektriskt framdrivningssystem med dubbla bränslen kan installeras med ett energilager för att ytterligareförbättra lastutjämning, eller kombineras med ABB:s elektriska framdrivning Azipod®. MAN och ABB kommer också att undersöka möjligheten att integrera bränsleceller när tekniken mognar.

IMO:s (Internationella sjöfartsorganisationen) EEXI-index (Energy Efficiency Existing Ship Index) för befintliga fartyg och CII-index (Carbon Intensity Indicator) för rapportering och klassificering kommer att träda i kraft den 1 januari 2023, vilket blir en verklig startpunkt för den globala sjöfartens resa mot målen för 2030 och 2050 när det gäller att minska koldioxidutsläppen.