Nyheter

Morgondagens bilindustri är digital

En av vår tids starkaste trender är digitaliseringen. Den påverkar så gott som alla branscher. Därför är det viktigt för olika företag att hänga med. Det gäller att förstå sig på digitaliseringen om du som företag vill vara konkurrenskraftig även i framtiden.

Ett tydligt exempel på hur digitaliseringen påverkar oss är inom casino branschen. Som till exempel casinoburst.com som tar över mer och mer och snart är det inte ens fysiska casinon vi tänker på när vi hör ordet casino.

Elektrifiering, autonom körning och mobilitetstjänster

När det kommer till bilindustrin handlar det framför allt om elektrifiering, autonom körning och mobilitetstjänster. Digitaliseringen påverkar hela bilindustrins ekosystem, från systemen som finns backend till de gränssnitt som möter konsumenten. Digitala lösningar som är smidiga att använda är något som kunden förväntar sig i allt högre grad.

Än så länge är det svårt att säga vilka tjänster som kommer bli störst i framtiden. Det handlar dock om att bilbranschen behöver agera snabbt och följa med i de trender som påverkar samhället i det stora hela.

Ett exempel på det är möjligheten att prenumerera på en bil, istället för ett traditionellt ägarskap. Det är inte omöjligt att vi kommer att se på sådant på samma sätt som vi har vant oss vid att prenumerera på andra digitala tjänster, såsom streamingtjänster inom film och tv. Biltillverkarna behöver känna till kundernas behov för att kunna anpassa sina system så att kunderna hittar vad de söker efter.

Utvecklingen inom AI påverkar bilbranschen

En central kraft inom fordonsindustrin är AI. Då handlar det framför allt om de självkörande bilarna, intelligenta algoritmer är därför avgörande för att bilarna ska kunna processa all information som krävs för säker körning.

Bilarna samlar in informationen via sensorer och AI-tekniken gör det möjligt för bilen att avgöra hur den ska agera. Här är självklart säkerheten en av de viktigaste aspekterna för att tekniken ska bli en framgångsfaktor på marknaden.

Svårigheter med kompetensförsörjning

Att rekrytera kompetent personal inom området är en stor utmaning för bilindustrin, då det handlar om att kunna hitta systemutvecklare och IT-arkitekter som specialiserat sig inom just AI och fordonsteknik.

Utbudet av kandidater är högst begränsat, därmed måste arbetsgivarna slåss om de bästa. I takt med att många fordonsföretag alltmer omvandlas till mjukvarubolag blir de digitala kompetenserna avgörande för att nå framgång. Det gäller därför att rekrytera kandidater som kan driva på utvecklingen och hitta nya, kreativa lösningar som utmanar konkurrenternas lösningar.

Det rör sig om allt från UX till app.-och webbutveckling. Inbäddad-mjukvara är ett annat viktigt område för de stora fordonstillverkarna. En karriär inom just fordonsbranschen är något som lockar många just nu. Utvecklingen går snabbt och det finns mycket som lockar inom området.

Bilar fulla med mjukvara

I och med att produktionen av automatiserade och självkörande bilar ökar, krävs det också kompetens inom avancerad inbyggd mjukvara. Här har de stora it-konsultbolagen de senaste åren hittat en motor för hela branschen. Lägligt med tanke på hur telekombolagen dragit ner på sina konsultinköp.

Elmar Degenhart som är VD för Continental, en av de största leverantörerna av fordonstillbehör i världen, förutspår att marknaden för fordonsmjukvara kommer att växa till svindlande 12 000 miljarder kronor 2030. I dag omsätter marknaden cirka 2800 miljarder kronor.