Nyheter

Hur specialfordon kör säkrare och mer ekonomiskt – med rätt däcktryck

Årstrycket har stor inverkan på transportsäkerheten och bränsleförbrukningen för trailern. Den ökande populariteten för automatiska däcktryckskontrollsystem är ingen överraskning, eftersom de snabbt betalar för sig och uppfyller nya EU-regler. BPW (BPW Bergische Achsen KG är moderbolag till BPW-koncernen) erbjuder också sitt prisbelönta AirSave-system för låglastarsläp och specialfordon med speciell axel- och löparkonstruktion.

Allt fler släpvagnar kör med automatiskt däcktryckskontrollsystem – och även icke-experter kan se det vid närmare titt: Ett rör mellan hjulnavet och däcket avslöjar att fordonet alltid kör med det optimala däcktrycket, vilket sparar avsevärt på bränsle .

Kapseladaptern visar att det är ”AirSave”-systemet från BPW, en vinnare av innovations- och hållbarhetsutmärkelser. Den ledande leverantören av axlar och löparlösningar för transport har vidareutvecklat däcktryckskontrollen i många avseenden.

BPW erbjuder även systemet för styrning av axlar, och även fordon som är utrustade med axeltapp eller svängaxlar utan kontinuerlig axelbalk kan utrustas med AirSave. Trots det begränsade installationsutrymmet som finns tillgängligt kan däcktryckskontrollsystemet säkert och enkelt installeras av fordonstillverkaren.

Med exemplet med en 10-12 tons fyraxlad låglastarpåhängsvagn, som kör med dubbla hjul och en genomsnittlig tryckavvikelse på tio procent i däcken, gör BPWs produktchef Caren Freudenberg klart att AirSave snabbt lönar sig, t.o.m. för specialfordon: ”Många låglastarsläp kör cirka 80 000 kilometer om året – AirSave sparar cirka 350 liter bränsle med den här typen av körsträcka. Med tanke på det minskade däckslitaget, med det nuvarande dieselpriset på två euro per liter, kan transportföretag spara omkring 1 750 euro per fordon och år.”

Det är också värt att beställa löparutrustningen med AirSave för specialfordon som kör mycket färre kilometer per år. Den avgörande faktorn är säkerheten: En gradvis förlust av tryck i däcket gör att det värms upp och utan AirSave kan detta snabbt resultera i att däcket spricker. Och det kan få förödande ekonomiska konsekvenser: specialtransporter av stora och tunga industrikomponenter, vindkraftsblad eller byggnadselement kräver månader av noggranna förberedelser, officiella godkännandeförfaranden, vägavstängningar med polisstöd – allt detta kan förstöras av ett punkterat däck. Eftersom AirSave kontinuerligt pumpar luft förbättras nödkörningsegenskaperna hos de drabbade däcken i sådana fall. På så sätt kan en förare fortfarande ta sig till sin destination – även

Sedan mitten av 2022 har reglering av däcktrycksövervakningssystem – inte bara i EU: en uppsättning föreskrifter benämnd ”UN ECE R 141” upprättats av FN:s ekonomiska kommission; Parterna i avtalet inkluderar praktiskt taget alla industriländer världen över. Från och med juli 2022 kommer dessa bestämmelser att gälla för alla nya fordonstypgodkännanden och från och med juli 2024 kommer däcktrycksövervakning att vara obligatorisk för alla nyregistrerade släpvagnar: automatisk detektering av tryckförlust, varning till föraren och även däckets svarstid tryckkontrollsystem är exakt definierade.

Med AirSave överträffar BPW den nya standardens specifikationer, till exempel genom trådlöst nätverk med telematiksystemet från idem telematics: Föraren kan varnas för tryckavvikelser med hjälp av en smartphone-app, och även vagnparkschefen eller trafikledaren informeras i realtid .

bauma i München (24-30 oktober 2022) kommer BPW att demonstrera de möjliga tillämpningarna och fördelarna med dess AirSave däcktryckskontrollsystem på monter 827/9 i norra utomhusområdet.