Transportsektorn har genomgått stora förändringar under senare år. Transport handlar inte längre endast om att resa från punkt A till punkt B. Resandet förväntas numera vara en komplex kundupplevelse med olika komponenter. Passagerarna ställer allt högre krav på utökade transporttjänster rörande komfort och underhållning. Dessa är i sin tur knutna till resenärernas nya krav och förväntningar på resande med flyg, båtar, tåg eller bussar.
Nedan kan du läsa hur nya kundtrender, framväxande livsstilar och konsumtionsmönster har påverkat och fortsätter att påverka dagens och framtidens transporttjänster i Sverige och internationellt.
Mobilitet, flexibilitet och tillgänglighet 24/7
Den snabba tekniska utvecklingen har stimulerat framväxten av nya livsstilar som prioriterar mobilitet, snabbhet, flexibilitet och tillgänglighet dygnet runt. Dessa tekniska och samhällsmässiga förändringar har sin tur resulterat i nya krav och större förväntningar på transporttjänster. Nedan presenterar vi de faktorer som moderna kunder värdesätter och förväntar av moderna transporttjänster.
Wifi i flyget och på tåget
Moderna resenärer förväntar sig numera att ha tillgång till välfungerande Wifi oberoende av om de reser med tåg, båt eller flyg. Många moderna kunder är vana att kunna göra flera saker samtidigt. Kravet på Wifi är ofta kopplat till att många individer väljer att arbeta från sin laptopdator under resan på tåget eller flyget. Det är tidseffektivt att arbeta samtidigt som man reser. Således tjänstgör tåget eller flyget som mobila kontor för allt fler medarbetare som pendlar mellan olika orter. Resenärer som arbetar förväntar sig naturligtvis både bra uppkoppling till Internet men även bra kommunikationsmöjligheter med kollegorna på kontoret.
Men Wifi transporttjänster handlar naturligtvis inte enbart om administrativt arbete och professionella plikter. Många passagerare har även nya och höga krav vad gäller Internet-baserad underhållning. Många resenärer tycker exempelvis om att se på Netflix och andra streamingtjänster som erbjuder omfattande filmrelaterad och annan underhållning. Online shopping har numera blivit mycket vanligt och många kunder förväntar sig även kunna handla på nätet medan de är på resande fot. Näthandeln förutsätter säkerhet och allt fler verksamheter erbjuder säkra online betalningssystem för sina kunder. Passagerare som söker gamblingrelaterad underhållning kan numera spela casinospel via säkra casinon med bankid verifiering. Tillgång till välfungerande Wifi är central för kunder som önskar vara tillgängliga dygnet runt.
Bekväma och rena toaletter
Kunder förväntar idag ha tillgång till liknande faciliteter under resan som där hemma. Detta inkluderar tillgång till moderna och rena toaletter oavsett om man reser med flyg, båt, buss eller tåg. Under längre resor ökar dessutom kraven på mer hygienrelaterade tjänster så att kunderna kan fräscha upp sig innan de når slutdestinationen. Föräldrar som reser med små barn förväntar i allt högre grad att det skall finnas faciliteter ombord för att exempelvis byta blöjor på bebisar.
Uttag för elektriska prylar
Elektriska och digitala prylar spelar numera en central roll i våra liv. Därför tar många resenärer med sig sina laptops, smartphones och surfplattor under resorna. Användning av dessa prylar under resan förutsätter moderna uttag för uppladdning. Vidare är det viktigt att dessa uppladdningsuttag på flyg och tåg erbjuder en hög säkerhet för kunden. Exempelvis vill man som kund naturligtvis inte råka ut för potentiellt strömförande uppladdningsuttag under resan.
Mat och dryck ombord
Det är ingen hemlighet att många kunder blir hungriga under speciellt längre resor. Därför förväntar sig många kunder att det skall serveras både mat och dryck ombord på flyg, båtar och tåg. Exempelvis är det vanligt att det serveras kaffe, te, kalla drycker samt mat under resorna. Kundernas matpreferenser varierar kraftigt och vissa personer har olika allergier eller andra dietspecifika krav. Av denna anledning ökar kundernas krav på mer kundanpassade och varierande menyer som tillfredsställer många olika kundbehov och preferenser.
Tillgänglig transport dygnet runt
Kunder i moderna samhällen ställer höga krav på punktlig och tillgänglig transport dygnet runt. Detta gäller i synnerhet i stora städer där effektiv transport spelar en viktig roll i deras liv. Som ett resultat av dessa nya krav opererar metrosystem i moderna städer dygnet runt och 365 dagar per år. Förväntningar på stor tillgänglighet gäller också mellan städer. I en del fall även mellan länder. Den framväxande svensk-danska Öresundsregionen har resulterat i ett stort antal svenskar och danskar som bor på en sida och arbetar på den andra sidan av sundet. Av denna anledning har regionens kunder höga förväntningar på frekventa tågavgångar. Öresundstrafiken har varit lyhörd och erbjuder numera tre tågavgångar i timmen över sundet mellan Malmö och Köpenhamn under det mesta av dygnet. Därtill opererar de regionala tågen 24 timmar per dag och praktiskt taget hela året.
Ökade krav på punktlighet
För affärsresande passagerare kan förseningar innebära potentiellt stora omkostnader i form viktiga möten med kunder. I värsta fall kan detta leda till förlorade affärskontrakt och därmed minskad omsättning. Punktlighet med flyg och tåg är också viktigt för privata resenärer som exempelvis skall resa vidare och nå andra flyg och tåg. Eftersom den moderna livsstilen är intensiv, ställer moderna resenärer allt högre krav på att flygen och tågen anländer i tid till slutdestinationerna. Dessa nya kundkrav har bidragit till att många reseoperatörer investerar i modern teknologi som ger dessa uppdaterad information i realtid om trafikläget och logistisk planering.
Shopping ombord
I dagens konsumtionsdrivna samhälle är det många kunder som även vill kunna handla varor och tjänster medan de reser. Resenärerna är kanske på väg till några vänner och därför är det bekvämt och tidseffektivt att kunna köpa saker ombord. Många färjor har fler och större fysiska butiker ombord. Tåg som opererar på speciellt längre sträckor förväntas ha en restaurangvagn som säljer allehanda mat och drycker. Många flyg erbjuder numera försäljning av taxfree varor som alkohol, choklad, parfymer och olika tobaksrelaterade varor.
Underhållning för barnen
Långa restider kan ofta vara belastande för mindre barn. De små har ofta behov för mer stimulans än vuxna passagerare. Därför ökar familjernas krav på allehanda underhållningsrelaterade transporttjänster för deras mindre barn. Det kan exempelvis handla om leksaker eller ritblock som delas ut till de små under resans gång. Detta omfattar naturligtvis en bra Internetuppkoppling som ger snabbt tillgång till barnvänlig online underhållning.
Tysta kupéer och första klass
Vardagen är ofta stressig för föräldrar som försöker kombinera karriärer med barn. För många är pendlingen med tåget ofta en möjlighet att koppla av lite på resan mellan hemmet och arbetsplatsen. I speciellt norra Europa och Skandinavien uppskattar många tystnad när de vilar under resor. Dessa kundförväntningar har resulterat i att många tåg har så kallade tysta kupéer för passagerare som vill njuta av lugnet. I dessa kupéer får man som sagt inte tala utav respekt för sina medpassagerare. En del passagerare är beredda att betala extra för att resa mer bekvämt och lyxigt. Därför har både flyg och tåg förstaklassavdelningar som är avskilda från resten av passagerna.
Avslutande ord
Moderna kunder ställer allt högre krav på transporttjänster. Resor handlar inte längre enbart om transport men en total kundupplevelse. Därför förväntar sig resenärerna idag tillgång till Wifi för både arbete och underhållningsrelaterade tjänster. Vidare vill de resande kunderna ha tillgång till moderna toaletter, mat, dryck och shopping ombord.