Nyheter

Den digitala infrastrukturen att tacka för det svenska spelundret

Både när det kommer till dator- och tv-spel samt spel inom iGaming – det vill säga spel på nätcasinon och dylikt – har Sverige länge varit en framstående aktör. En stor anledning till att begrepp som ”det svenska spelundret” har kunnat myntas beror i stort på att den digitala infrastrukturen i Sverige hållit dörren öppen för oss att fortsätta leda vägen inom spelbranschen.

Det svenska spelundret

Sverige är en erkänt framstående nation inom spelutveckling – och det gäller även inom grenen för iGaming. Både på casinon med svensk licens och på casinon utan svensk licens (du kan hitta exempel på casino-utan-svensk-licens.net kryllar det av spel från svenska spelutvecklare. Giganter som Evolution Gaming och Netent kommer exempelvis från Sverige och deras spel finns på nätcasinon världen över. Utöver dessa finns det även medelstora och mindre svenska utvecklare, som exempelvis Elk Studios, som är populära på den kommersiella spelmarknaden online.

Störst avtryck har det ”svenska spelundret” trots allt gjort inom världen för dator- och tv-spel. Det är här vi hittar välkända globala succéer som Minecraft och Battlefield-spelserien.

Det är dessutom inte enbart inom spelutveckling som Sverige har utmärkt sig som en pionjär, utan även när det kommer till utövare och profiler. Flera av e-sportvärldens första stjärnor kom till exempel från Sverige, med Emil ”HeatoN” Christensen som det mest välkända namnet. Utöver det har svenska utövare kammat hem stora framgångar inom de flesta stora e-sporter genom åren.

Hur kommer det sig egentligen att relativt lilla Sverige tidigt lyckades skaffa sig en så framstående position inom spelbranschen?

Digital infrastruktur håller undret vid liv

Det finns många saker vi kan peka på som anledning till det svenska spelundret, som exempelvis förutsättningarna för innovation hos pionjärerna som satte Sverige på gamingkartan. Många av dessa faktorer kan dock vara diffusa och svåra att specificera, men det gäller inte det faktum att den digitala infrastrukturen var med och banade väg för att det skulle kunna hända.

Ett exempel på den stabila digitala infrastruktur som har funnits och finns i Sverige är den hastiga bredbandsutbyggnaden i landet. Svenskarna välkomnade internet snabbare än många andra länder och en bit in på 2000-talet annonserades Sverige vara det internettätaste landet i hela världen. Både innan och efter detta har Sverige också kunnat stoltsera med att vara ett av de länder med allra snabbast internet. Det är saker som detta som har bidragit till att fler svenskar kunnat utforska möjligheterna både som utövare och utvecklare av spel.

Sverige har fortsatt sitt arbete med att vara en ledande aktör inom digitaliseringen. Ett separat exempel på det är att vårt samhälle är ett av de mest kontantlösa i världen, och återvänder vi till exempel som är relevanta för spelverksamhet antogs 2016 en nationell bredbandsplan som innefattar att hela Sverige ska ha tillgång till höghastighetsbredand 2025.

Det är inte nödvändigtvis så att den digitala infrastrukturen sådde fröet till det svenska spelundret, men det är utan tvekan en bidragande faktor till att Sverige än i dag är en ledande aktör inom branschen. Trots att det finns många länder med betydligt större befolkningsmängd än Sverige, är vårt land alltjämt en förebild och inspirationskälla när det kommer till spelbranschen – från innovation till utövande.