Nyheter

Flytten av Kiruna kräver effektiva maskiner

Fem meter upp i luften har föraren i den ombyggda Volvo EC250EL perfekt koll på matningen till den mobila krossanläggningen.

– Därifrån syns hela krossfickan tydligt, det är viktigt för att kunna göra jobbet säkert och effektivt, säger Mats Helin, arbetschef och ansvarig för LTH:s avdelning för rivning och sanering.

LTH Traktor i Kiruna startades 1989 av bröderna Lennart, Ronny och Tommy Häggroth. Med åren växte LTH, framför allt med jobb åt gruvindustrin i Kiruna och Svappavaara, och i dag är företaget en vittförgrenad entreprenadverksamhet med cirka 350 medarbetare och 200 maskiner.

Så sent som 2016 blev rivning och sanering en självständig avdelning inom företaget och Mats Helin, med dryga 30 års erfarenhet av rivning, togs in att leda verksamheten. I dag sysselsätter enbart den avdelningen ett 30-tal medarbetare. Naturligtvis har omvandlingen av Kiruna stad – där stadskärnan ska flyttas för att ge plats åt LKAB:s fortsatta malmbrytning – bidragit stort till expansionen.

 

– I höst flyttar handeln från den gamla stadskärnan till den nya. Vi har redan genomfört många och stora projekt i omvandlingen av Kiruna, men nu kommer det igång på allvar, säger Mats Helin.

Kraftfull kross

Att jobba kostnadseffektivt är ett måste när ett stort antal byggnader antingen ska avvecklas eller flyttas av kulturhistoriska skäl.

– Vi vill kunna utnyttja den nya maskinen flexibelt. Därför har vi Oil Quick-fäste som passar till våra rivningsverktyg, fortsätter Mats Helin som är nöjd med nytillskottet.

– Ja, EC250EL funkar bra och är ett fint komplement till våra två befintliga höghöjdsrivare Volvo EC360EHR och Volvo EC480EHR.

Kyrkan flyttas

Utmaningar saknas sannerligen inte de närmaste tio åren då omvandlingen av Kiruna kulminerar. Under hösten startar ett stort delprojekt då ett antal flerbostadshus i SJ-området ska flyttas eller avvecklas.

Även om omvandlingen av Kiruna i huvudsak handlar om avveckling (rivning), kommer ytterligare 21 kulturhistoriskt intressanta byggnader att flyttas till säkrare mark.

Den stora utmaningen blir flytten av Kiruna kyrka, som invigdes 1912, som är en av Sveriges största träbyggnader.

– Ja, den ska LKAB flytta i ett stycke. Kyrkan är 40 gånger 40 meter i basen och 35 meter hög. Det ska ske 2025, men LKAB har redan påbörjat arbetet med flytten och jag hjälper till som anlitad konsult, säger Mats Helin.

Den relativt nyinköpta mobila krossanläggningen – med ett vridmoment på enorma 550 000 newtonmeter – skulle exempelvis bli ännu mer effektiv tillsammans med grävmaskin med rätt anpassning. Valet föll på en Volvo EC250EL som byggdes om på CEES i Malmö före leveransen i början av året.

– Vi har fått maskinen med High & Wide undervagn och hydrauliskt höjoch tiltbar hytt. På så sätt kommer föraren upp cirka fem meter från marken och kan övervaka krossfickan bra, säger Mats Helin.

LTH fick samtidigt en banddriven demoleringsmaskin som står stadigt och stabilt på marken.

Bakgrunden till flytten av Kiruna

Kiruna måste flytta på grund av att staden ligger ovanför den stora järnmalmskropp som LKAB vill bryta. Därför flyttas stadskärnan cirka tre kilometer österut. LKAB har för samhällsomvandlingen i Kiruna avsatt drygt 20 miljarder kronor för det gigantiska projektet, varav ungefär hälften hittills utbetalats, och bolaget tar ett stort ansvar för att ersätta de cirka 3 000 bostäder som måste avvecklas.