Nyheter

PacsOn: ”Vi ville slippa långa väntetider vid tankstationerna och behålla våra dieselfordon”

PacsOn bytte enkelt bränsle från fossil diesel till HVO100 – En stor vinst för miljön. PacsOn Väst är del av PacsOn-gruppen, en rikstäckande leverantör av industriemballage, förpackningar, butiksemballage, skyddsprodukter mm. Vi träffar Johan Liljekvist, VD för PacsOn Väst. Som del i sitt miljöarbete bytte de drivmedel till HVO100 för två år sedan.

Du har varit i bolaget sex år Johan, och det går bra för er. Hur beskriver du vad ni gör?

– Vi hjälper våra kunder att tjäna mer pengar. Det är det enkla svaret. Vi försöker hitta effektivare sätt att paketera deras produkter, men det kan också vara att man hittar andra lösningar mot vad kunden har idag. Ibland blir produkterna billigare, men de kan också bli dyrare mot att man istället tjänar pengar på exempelvis lagring och transport och andra saker. Vi ser alltid till helheten.

Johan fortsätter:

– Som ett ISO-certifierat bolag är målet alltid att hitta metoder som minskar vår miljöpåverkan så det bidrog nog, men framförallt var det vår medarbetare Benny som tog initiativet – han ligger i framkant när det gäller miljötänk och hade läst om HVO100 och kom till mig med den idén. Så vi bestämde oss för att byta. Nu kör vi 95% på förnybar diesel så det är förstås en stor vinst för miljön.

Johan berättar:

– HVO100 har fungerat väldigt bra i våra bilar. Och vi förbrukar cirka 85.000 liter per år så det blir en CO2e-besparing på över 230 ton CO2ekvivalenter.

Johan:

– Alla våra medarbetare är väldigt medvetna om att vi ska göra vad vi kan för hållbarhet, miljön och klimatet. De kör ECO-driving och de är rädda om godset och bilarna. Dessutom ställer många kunder krav på hållbara transporter. Framför allt de större, men även de små. Frågan är oftast hur vi på PacsOn jobbar med hela miljöfrågan. För man vill ju inte jobba med en omedveten leverantör.

Ni har kommit långt i ert miljöarbete. Har du något tips till andra som inte kommit igång?

Johan tipsar:

– Byt drivmedel till HVO100 om ni har dieselfordon. Det är det enklaste för att komma igång med miljöarbetet och det ger stort avtryck direkt.

De tre största utmaningarna var:

Långa väntetider vid tankstationerna.

Ville behålla de nya dieselfordonen.

Kunders inställning till miljövänliga alternativ.

Hittills är vi jättenöjda med det samarbetet med Energifabriken. Vi tänker att vi kommer att fortsätta köra på HVO100 och med Energifabriken som leverantör.

Johan förklarar:

– Vi har även en egen tank på gårdsplan som vår leverantör Energifabriken ställt dit. Tidigare fick vi åka bort till macken för att tanka och där står det kanske fyra lastbilar i kö och det kunde ta en timme innan vi kunde tanka. Vi spar ju dels pengar på det men vi sparar också tid och miljö, så det är mycket som är positivt som man kanske inte tänker på när man beställer HVO och egen tank.

Johan igen:

– En annan utmaning var att hitta ett drivmedel som gör att vi kan behålla våra bilar och det gjorde vi ju – El var inte aktuellt för vi har mest nya dieseldrivna bilar så det var inte försvarbart att byta bilar. Och samma med biogas, då hade vi behövt bygga om bilarna. Nu kunde vi bara enkelt byta från fossil diesel till HVO100.

Johan avslutar:

– Ofta gör kundernas ålder att de tänker olika: när vi möter nyexade 30-åringar så är de ju beredda att betala lite mer för miljövänliga alternativ. Även äldre generationer kan tänka miljövänligt, men de kanske inte är beredda att betala extra för det, så som den yngre generationen är – men vårt erbjudande är ju att vi samlat ska spara pengar åt kunderna så det brukar vi lösa.