Nyheter

Tekniken som förväntas revolutionera spelmarknaden

En marknad som tycks stå i ständig blomster är den för spel på nätet. De senaste åren har hundratals nya aktörer tillkommit, och mängden spelare växer med varje dag. Snart förväntas även spännande teknik göra sin inmarsch för att revolutionera spelmarknaden och därmed ta den till ännu högre höjder.

De senaste åren har vi sett mycket hända på spelmarknaden, där allt från själva spelupplevelsen till registrering och hantering av konton utvecklats. Allting för att göra helheten smidigare. Framstegen har lett till en numera vanlig sökfråga på nätet, finns svenska casino utan konto Ja, det gör det, tillsammans med flera andra snabbare lösningar såsom registrering med hjälp av E-legitimation och insättningar via appar som Swish och Trustly.

Inom kort verkar det också som att upplevelsen för spelaren på nätet kommer förhöjas med ny spelteknik. Snart förväntas nämligen Virtual Reality ta sitt fullskaliga kliv in på spelmarknaden.

Hur Virtual Reality fungerar

Nästan alla har någon gång hört talas om Virtual Reality, som ofta förkortas till “VR”, men långt ifrån lika många har fått chansen att testa på det. I korta drag handlar det om en simuleringsteknik, som gör det möjligt för användaren att placera sig i en annan 3D-miljö än den som den egentligen befinner sig i för stunden. Detta med hjälp av särskilda högteknologiska glasögon –främst kallade VR-headset – som har en skärm på sig med rörelsesensorer. Genom skärmen ser användaren en digital, eller simulerad, miljö.

Dessa VR-headset kommer i flera olika varianter, och det finns flera tech-företag som utvecklar dem. Det företag som är känt för att ligga i framkant och producera de mest förekommande varianterna på VR-headset heter Oculus och befinner sig i Kalifornien. Oculus är även ledande i att utveckla TV-spel som är anpassade för Virtual Reality.

Men den spännande tekniken stannar sällan vid sina headsets. Tanken är också att användaren ska kunna interagera på fler sätt än bara med blicken i de simulerade miljöerna som den ser genom sin skärm. För en mer komplett VR-upplevelse finns därför tillbehör att använda. Allt som oftast handlar det om trådlösa handkontroller. Med dessa kan spelaren då aktivera sig i miljöerna på ett helt annat sätt.

Användningsområden för Virtual Reality

Även om den här artikeln huvudsakligen lyfter fram Virtual Reality som ett komplement till spel på nätet, så ska det vara sagt att tekniken används inom ett flertal olika områden. Ett vanligt syfte med tekniken är att träna användaren på ett expertisområde. Det kan exempelvis röra sig om simulering av flyg och andra fordon som kräver väldigt precis övning innan personen i fråga kan ta sina färdigheter ut i verkligheten. Det är känt att den amerikanska militären använt sig av Virtual Reality i flera år för att träna upp sina soldater på ett kostnadseffektivt sätt.

Vidare håller “VR” på att bli vanligare inom annan utbildning – genom tekniken kan en läkare öva på att operera i en miljö som inte kommer med några direkta risker. Det möjliggör också för elever att färdas till platser för att studera en plats som har ett specifikt fokus inom en särskild kurs, och som skulle innebära en alldeles för dyr fysisk resa för en skola att bekosta. I vissa fall kan det till och med handla om att besöka ett museum direkt från klassrummet.

Virtual Reality går även att använda för att jobba med personer som behöver jobba på sin psykiska hälsa. Kanske framför allt när det kommer till kognitiv beteendeterapi. Användaren kan då öva på att möta sin värsta rädsla i vad som är en trygg och kontrollerad miljö, för att senare kunna känna sig bättre rustad inför ett sådant möte när det väl uppstår i verkligheten.

En fortsättning på spelifieringen

I flera år har det pratats om en växande spelifiering på en rad olika områden, kanske främst inom utbildningsväsendet, där man vill göra lärandet både mer underhållande och motiverande. För dig som inte känner till begreppet “spelifiering”, så innebär det att implementera spelelement där det inte nödvändigtvis brukar finnas.

När det kommer till skolan kan det handla om att belöna elever med poäng när de tar sig förbi särskilda etapper inom en kurs, eller hjälper en kamrat med sina uppgifter. När det gäller spelifiering på spelmarknaden handlar det om att göra upplevelsen mer engagerande i stort. Detta genom att baka in element från den mer traditionella typen av spel som finns på en konsol som Wii, Playstation eller Xbox. Exempelvis kan det röra sig om att man i ett slotspel kan styra en och samma rollfigur, och i sin tur modifiera den. Det kan även handla om att baka in mer storytelling som backas upp med videosekvenser mellan de olika spelomgångarna, och flera nivåer den som spelar tillräckligt mycket kan komma till.

En typ av spelifiering vi redan ser är den populära formen live casino, som ger spelaren där hemma en starkare upplevelse av att befinna sig i en fysisk spelhall. Virtual Reality-tekniken, som vi tidigare förklarat försätter användaren särskilda verktyg simulerar verkliga miljöer att interagera i, skulle inte bara vara som en förlängning av live casino, utan också spelifieringen i stort. När tekniken kliver in på spelmarknaden kommer spelaren kunna uppleva det som att den befinner i ett spelrum, sittandes bredvid andra spelare framför en croupier.

När kan Virtual Reality tänkas nå spelmarknaden?

I skrivande stund finns det ingen klar prognos för när tekniken, som länge använts inom diverse yrkesområden och på TV-spelsmarknaden, kommer att implementeras i casinovärlden. Det verkar dock inte ligga allt för långt fram i tiden. Redan nu finns det nämligen ett fåtal mindre spelbolag som börjat erbjuda lösningen till sina kunder, men här hemma i Sverige får spelare vänta lite till.

Bara här hemma i Sverige omsätter redan spelmarknaden många miljarder kronor varje år. På Spelinspektionens hemsida kan vi läsa om att bara det andra kvartalet 2022 omsatte hela 6,8 miljarder kronor, vilket är en sammanlagd ökning på ungefär fyra procent från samma period 2021. När allting väl är på plats förväntas Virtual Reality revolutionera spelmarknaden och ta den till ytterligare ett stort kliv framåt.