Nyheter

ColliCare startar Import- & Exporttåg mellan Italien och Sverige

Under våren 2023 rullar första direkttåget ut från terminalen i Cremona – till glädje för kunder med fokus på effektiva transporter, snabb transittid och miljö. Tåget ska gå direkt från terminalen i Cremona i Italien till terminalen i Skaraborg i Sverige, med en av marknadens kortaste transittider på 2 dagar.

Ökade satsningar på tågfrakt ligger i linje med de flesta branschers miljöfokus idag. ColliCare har stora förhoppningar på att denna stora investering i att erbjuda nya alternativa och mer miljövänliga lösningar kommer bli en framgång.

ColliCare Sverige satsar hårt på produktutveckling och detta är ett viktigt steg för att överföra gods från väg till järnväg. ColliCare har åtagit sig att följa Parisavtalet och gör vad som krävs för att nå 1,5-gradersmålet.

– Vi väljer att satsa på detta för att kunna erbjuda godstransporter mellan Italien och Sverige till bästa pris och med kortast möjliga ledtid. Detta är också det mest miljöanpassade sättet att frakta godset på. Det är strategiskt viktigt för oss att ha miljöfokus, och det här tåget är ytterligare ett steg i det arbetet, säger Per Zachrisson, Cheif Development Officer Rail hos ColliCare Logistics. Vi har redan ett etablerat tåg sedan 2017 som går fullastat varje vecka från terminalen i Parma till Rolvsøy i Norge med god framgång. Avgång varje lördag Tåget kommer att gå varje vecka med avgång från Cremona på lördag och ankomst till Skaraborg måndag eftermiddag, med möjlighet för vidare leverans ut i Sverige från tisdag och framåt.

På exportbenet avgår tåget från Skaraborg natten mellan tisdag och onsdag och ankommer Italien på torsdag eftermiddag. En hel del kunder har redan tagit kontakt och ColliCare ser ljust på framtiden inom godsfrakt med tåg.

– ColliCare har under åren visat prov på en typ av flexibilitet och anpassning som passar Jula´s ständiga utveckling av godsförsörjning till våra butiker. Den här nya satsningen på en tåglösning mellan Italien och Sverige stärker ytterligare vårt långvariga partnerskap med fokus på mer hållbara transportlösningar. säger Lennart Karlsson, VD Jula Logistics och Pietro Montebovi, Freight Manager Jula Logistics.

– Volymerna är goda i dagsläget, men priskonkurrensen är stor. I grund och botten är vi ett gäng optimister, och vår vision är att det här blir en succé både för våra kunder och för oss som företag, avslutar Per Zachrisson.

På bilden: Per Zachrison