Nyheter

eCarExpo uppmuntrade till satsning på laddplatser

Tänk framåt och förbered för laddning av många elbilar vid arbetsplatsen så att det sedan går att enkelt skala upp allt eftersom behovet ökar. Och utnyttja de bidrag som finns så länge de finns. Även för bostadsrättsföreningar är det hög tid sörja för medlemmarnas laddning.

Det var några av de råd som gavs för utbyggd laddinfrastruktur vid arbetsplatser när mässan eCarExpo inleddes i Friends Arena den 3 februari.

Behovet av möjligheter att ladda bilen på jobbet ökar och allt fler söker lösningar som kan ge en säker och effektiv laddning på arbetsplatsen. Pernilla Ström var moderator vid de seminarier som hölls på mässans första dag och hon ställde frågor till experter.

– 90 till 95 procent av all laddning sker vid hemmet eller arbetsplatsen, konstaterade Johannes Staf, sales manager GARO E-mobility. Det gäller att se över sina behov av snabb respektive långsam laddning. Ett fel många gör är att man utgår från dagens behov och inte inser att efterfrågan på laddmöjligheter ökar snabbt när man väl börjat.

– Det är klokt att förbereda för fler laddplatser när man ändå har grävmaskinen på plats.

Och Robert Nilsson, vd Svensk fordonsladdning, höll med. – Det gäller att tänka framåt, lägga kabel och dimensionera för kommande behov.

– Det finns mängder av bidrag att söka. Bestäm dig, sök nu och se till att få det gjort, sa Niclas Sahlgren, vd i Eways, som varnade för att låta sig skrämmas av ”effektspöket”. Det går att få fram effekt, ställ bara krav på de som ska leverera.

Johnny Pettersson-Springer, chef affärsområde parkering och mobilitet vid fastighetsföretaget Fabege, betonade den konkurrensfördel det innebär för fastighetsägare att kunna erbjuda laddning av elbilar.

– Det som tidigare var ”nice to have” har blivit en nödvändighet. I alla nya fastigheter dimensionerar vi 50 procent laddplatser från början, men med möjlighet att kunna bygga ut till 100 procent.

Dags för bostadsrättsföreningar

En annan programpunkt vid eCarExpo handlade om att fixa laddplatser till bostadsrättsföreningar.

– Den bästa laddplatsen för många är bilens ordinarie parkeringsplats där den i många fall står allra mest. Att ladda under natten är enkelt och bekvämt, sa Eva Sunnerstedt, enhetschef vid Stockholms stad.

Hon berättade att det idag finns 450 000 laddbara bilar i Sverige varav 45 procent i Stockholms län, där nästan var femte bil idag är laddbar.

Och även här uppmanades till att utnyttja de bidrag som finns. Malin Lindstaf, energi- och klimatrådgivare i Stockholms stad, gav steg för steg-råd och nämnde att det finns möjlighet att få upp till 50 procent av material- och arbetskostnader och max 15 000 kronor per laddplats att söka via Naturvårdsverket.

Och så hänvisades till Energirådgivningens site:

www.fixaladdplats.se

Utöver scen- och seminarieprogram på elbils-temat, både på plats och via webben, bjöd eCarExpo på utställningar, presentationer av nya elbilar från en rad tillverkare och möjligheter att provköra, både inomhus runt fotbollsplanen i Friends Arena och utomhus.

Mässan eCarExpo som främst vänder sig till konsumenter, och eComExpo, som hålls till hösten med fokus på de kommersiella aktörerna, drivs av eLife Nordic AB.

PÅ bilden:Mässan eCarExpo bjuder på utställningar, premiärvisningar av nya elbilar, provkörningar, föredrag och seminarier.