Nyheter

Svenska Turistbussföretagen: Uddevalla kommun konkurrerar med privata bussföretag om resebyråkörningar

Text: Svenska Turistbussföretagen

Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Får verkligen ett kommunalt bolag köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Kan ett kommunalt ägt bussbolag ta sig an kontrakterad resebyråkörning som både Lysekils Busstrafik och Uddevalla Omnibus gör?

Uddevalla Omnibus har tidigare motiverat sitt innehav av turistbuss med att de kör de kommunala förvaltningarna.

Medlemmarna i Svenska Turistbussföreningen rapporterar om att kommunala Uddevalla Omnibus utför mycket beställningstrafik för företag och föreningar i Uddevalla med omnejd säger branchföreningens ordförande Kjell Peterson. Nu har de dessutom skrivit kontrakt om körning för en resebyrå (Columbusresor) i Uddevalla.

De kör för priser som de privata bolagen inte klarar att köra för.

Deras bussar går också på resor ut i Europa för andra resebyråer bla Softresor och Rolfs Flyg och Buss förutom Columbusresor i Uddevalla. Det privata bolaget som tidigare hade trafiken för Columbusresor kommer att lägga ner verksamheten. För resebyråtrafiken har Uddevalla Omnibus anställt chaufförer som dedikerat kommer att köra turistbuss. Det är alltså ingen morot för de som kör linjetrafik att någon gång få ut och åka lite längre. Det är ren affärsverksamhet.

Medlemmarna rapporterar att de finns väldigt få körningar i området kring Uddevalla och att de ser Uddevalla Omnibus turistbussar ute på körningar. Uddevalla Kommun är via sitt bolag Uddevalla Omnibus och Lysekils Busstrafik AB ute och kör bla företag, idrottslag och pensionärsföreningar med skattefinansierade bussar. Så är fallet även i Uddevalla, den näst största staden i området och saknar privata bussbolag liksom Lysekil gör. I båda städerna finns ett kommunalt bussbolag (Uddevalla Omnibus/Lysekils Busstrafik AB) som tar körningar. Ett flertal bolag runt Uddevalla området har blivit utkonkurrerade.

När medlemmarna i Svenska Turistbussföretagen med privata bussbolag köper en buss för ca 4 miljoner så måste de låna pengar. Registreringsbeviset märks upp med en kreditgivare till bussen. Uddevalla Omnibus turistbussar saknar kreditgivare, de använder alltså skattepengar och köper bussar som direkt har dödat möjligheten att driva privata bussbolag i Uddevalla. Nu börjar de lägga ”beslag” på bolagen runt omkring sig i grannkommunerna också. Lysekils Busstrafik kan knappast gagna den kommunala verksamheten i Uddevalla. Trafiken i bolaget har inte ändrats sedan Uddevalla kommun köpte bolaget, utan de drivs som vilket privat bussbolag som helst med resor runt om i Sverige och Europa.

I Bohuslänningen, den lokala tidningen, rapporterades om att Uddevalla kommun avser att bilda ett nytt bolag som skall direktupphandla skoltrafiken i Uddevalla med kommunen utan att gå till offentlig upphandling och utföra den i egen regi.- Vet att det är en orättvis jämförelse, men Orust har minskat kostnaderna för sin skolskjuts med åtta miljoner kronor. Trots att de fått en billigare skolskjuts har de också kunnat använda sina bussar till annat, till exempel trafik för pensionärer och andra säger Ingemar Samuelsson (S).

Ärendet varit uppe redan 2014, då hade Uddevalla Kommun en buss, nu har de 5 bussar i turisttrafik och börjar ta stor marknadsandel.

Det har inte blivit bättre sedan detta var uppe på bordet senast. Nu uttalar sig dessutom politiker helt ogenarat att man skall använda bussarna för tex pensionärsresor.

För att inte helt kväva de kvarvarande privata bussbolagen, måste något göras nu!