Nyheter

DB Schenker besöker Volta Trucks fabrik för att utvärdera produktionen av Volta Zero

Volta Trucks, den ledande och disruptiva tillverkaren av helelektriska lastbilar och service, välkomnar denna veckan DB Schenker, en av världens ledande logistik och transportföretag, till sin kontrakterade tillverkningsanläggning i Steyr, Österrike.

Syftet är att ge DB Schenker möjlighet att titta närmare på det som är den slutgiltiga generationen prototyp av helelektriska Volta Zero under för-produktionsfasen då de förbereder sig för leverans av totalt 150 fordon ur serietillverkningen senare i år.

Den aktuella verifikationsprototypen av Volta Zero (Production Verification Prototype) kommer att vara en del av en flotta för fältprovning i Europa som ska användas i DB Schenkers europeiska verksamhet för att transportera gods från olika distributionscentraler till destinationer i stadskärnor och andra stadsmiljöer. Det är här Volta Zero med sin unika design kommer till sin rätt, dels med den säkerhetsutformade förarhytten för att undvika olyckor med gående och andra utsatta trafikanter, och dels med en helelektrisk drivlina som generar noll-utsläpp.

Under september 2022 genomförde DB Schenker och Volta Trucks den allra första testerna i gatumiljö med en design-verifikationsprototyp i Paris utan last. Under den kommande testningen kommer DB Schenker att testa Volta Zero i sin riktiga distributionsmiljö med full last.

DB Schenker kommer att testa sina fordon 18 olika städer runt om i Europa: Förutom i Sverige och Norge, även i Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien och Nederländerna.

Essa Al-Saleh, VD Volta Trucks, säger:

– Jag är otroligt glad över att kunna välkomna DB Schenker till vår produktionsanläggning i Steyr, och visa dem utvecklingen kring tillverkningsprocessen för deras fordon. DB Schenker har gått in det här samarbetet med oss för att vi tillsammans ska minska utsläppen, och de har dessutom sett alla olika fördelar inom säkerhet och miljö som Volta Zero kommer att bidra med i deras arbete med logistik och stads-transporter samtidigt som vi gör våra städer säkrare och mer hållbara. Att nu få möjlighet att visa upp hela vår tillverkningsprocess, inklusive de aktuella fordonen som de ska själva testa, skapar en stark upplevelse och är betydelsefullt steg för oss.

Cyrille Bonjean, chef för DB Schenker Land Transport Europa:

– Ännu en gång tar DB Schenker täten som pionjär. Som marknadsledande företag tar vi nu sats och siktar mot att bli världsledande inom gröna transporter. Vi tar också ansvar för att reducera utsläppen från vår egen fordonsflotta. Den kommande europeiska fältprovningen av Volta Zero är därför en viktig milstolpe, både för oss och för Volta Trucks. Återkopplingen vi får från våra förare och transportörer kommer också att få betydelse för serieproduktionen senare. Och när vi sedan inkluderar de 150 serietillverkade Volta Zero till vår verksamhet senare i år kommer vi att ha noll-utsläpp från fler än 330 e-lastbilar (eTrucks), från 7,5 ton till 19 ton, plus ytterligare ett 70-tal elektriska transport-motorcyklar i totalt 124 städer och sammanlagt 22 länder – en e-flotta som saknar helt motstycke på transportmarknaden i dag.

FAKTA – VOLTA ZERO

Volta Zero är världens första elektriska 16-tons lastbil som är helt designad från grunden för stadstrafik och godstransporter i city. Fordonet har en beräknad operativ körsträcka på 150–200 kilometer med ett fulladdat batteri. En genomsnittlig Volta Zero beräknas reducera mängden CO2 med 1,9 miljoner ton till 2026.

Volta Trucks arbetar efter en uttalad målsättning att konstruera och tillverka de säkraste lastbilarna för stadstrafik. Den unika designen som från början utvecklades från elektriska drivlinor har kraftigt ökat säkerheten för både förare och fotgängare i trafiken. Föraren av en Volta Zero sitter centralt positionerad och lågt placerad i förarhytten jämfört med föraren i en konventionell lastbil i samma storlek. Detta kombinerat med ett extra brett synfält på 220 grader tack vare den glashus-inspirerade designen av förarhytten, minimerar döda-vinkeln och ger föraren full kontroll och största möjliga visibilitet omkring fordonet.

Volta Trucks introducerar och också sitt unika Truck as a Service-erbjudande som utmanar existerande modeller för finansiering och service kring kommersiella transporter och fordonsflottor. Truck as a Service innebär en kraftig förenkling för transportansvariga som önskar ställa om till elektrifierade fordon, och hjälper dem i varje steg genom att erbjuda ett logistikpaket för en konkurrenskraftig månadsavgift där allt ingår: En Volta Zero, all ladd-infrastruktur, all service, kontinuerligt underhåll, försäkring och utbildning av medarbetare. Allt för att skapa så hög effektivitet och så mycket ”up-time” som möjligt för kunden.

FAKTA – VOLTA TRUCKS

Volta Trucks bildades i Sverige 2019 av grundarna Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen och har sitt huvudkontor i Stockholm. Företagets målsättning är att påskynda och leda omställningen till elektriska lastbilar för transporter i storstäder, framför allt i Europa. En viktig ambition för Volta Trucks är att utveckla säkra och hållbara transporter med lastbilar. Volta Trucks har därför sedan starten inlett en rad samarbeten och partnerskap med etablerade globala leverantörer inom den kommersiella fordonsindustrin för att snabbt kunna uppnå sin ambitiösa målsättning för produktutveckling och produktion. Totalt har Volta Trucks tagit in ca 3,6 miljarder kronor (360 miljoner Euro) i investeringskapital sedan starten 2019.

Volta Trucks har kontrakterat österrikiska Steyr Automotive GmbH för produktion av Volta Zero. Under sommaren 2022 inledde företaget produktionen av de första så kallade produktionsverifikationsprototyperna (Produktion verification prototypes), innan serietillverkningen av beställda kundfordon inleds under början av andra kvartalet 2023. Företaget håller också på att etablera sitt nätverk av serviceanläggningar, ”Volta Trucks Hub”, på de marknader där lanseringen av Volta Zero inleds. Anläggningar i London och Paris är redan på plats.