Nyheter

Le Mans Garage 56 riktar fokus på Goodyears innovation och erfarenhet

NASCAR har officiellt presenterat Next Gen Chevrolet Camaro ZL 1 och vilket lackeringsmönster de tänker köra med då Garage 56 ger sig in i hundraårsjubileet av 24 Hours of Le Mans. Lackeringsmönstret understryker Goodyears roll i att föra samman tekniken från NASCAR och Le Mans. Projektet Garage 56 förväntas godkännas för inträde av l’Automobile Club de l’Ouest (ACO) under de kommande veckorna.

Goodyears engagemang i NASCAR sträcker sig över hela åtta decennier och är en av de längsta relationerna i racinghistorien. Goodyear har också många framgångar bakom sig på Le Mans med bland annat 14 vinster.

Garage 56 är reserverat som en klass med enbart en bil för innovativ teknologi. Detta gör att Le Mans arrangörer kan visa upp kreativitet genom att låta framåtblickande projekt tävla bredvid ett mångsidigt startfält med prototyper och GT-bilar. Under 2023 samarbetar Goodyear med NASCAR, Hendrick Motorsports och Chevrolet i utvecklingen av Chevrolet Camaro ZL1. Här kombineras teamet, tillverkaren och däcket som har flest vinster i NASCAR:s 75 år långa historia för att tävla i den franska uthållighetsklassikern mellan 10-11 juni, förutsatt att inträdet godkänns.

Chevrolet Camaro ZL1 är täckt av Goodyears varumärke vilket visar upp det samarbetsinriktade arbetet för innovation och teknik mellan Goodyear och NASCAR som Le Mans kräver.

Systemet och komponenterna på Chevrolet Camaro ZL1 är praktiskt taget desamma som används på Next Gen-racingbilen som tävlar i NASCAR Cup Series. Några av ändringarna som har utförts för att förbereda bilen för ett uthållighetslopp är att Goodyear Eagle-däcken har designats specifikt efter de utmaningar som 24 Hours of Le Mans bjuder på.

– Från början av det här projektet var det viktigt för oss att bilen vi anmäler till Le Mans är en äkta NASCAR-bil, säger Jim France, NASCAR:s ordförande och VD. Även om vi har gjort några justeringar för att bilen ska kunna tävla i ett 24 timmar långt uthållighetslopp så kommer fansen i Le Mans att få en tvättäkta NASCAR-upplevelse.

Projektet påbörjade tester på banan i augusti 2022 på Road Atlanta (USA) med den tvåfaldiga vinnaren av 24 Hours of Le Mans, Mike Rockenfeller, som kommer att få sällskap av NASCAR Cup Series-vinnaren Jimmie Johnson och F1-världsmästaren från 2009, Jenson Button, bakom ratten på det kommande hundraårsjubileet av det världsberömda uthållighetsloppet. Testbilen och dess tidigare upplaga har tillsammans klockat över 5 800 km i sex olika tester i USA (Road Atlanta, Virginia International Raceway, Goodyear Proving Grounds, Carolina Motorsports Park, Sebring International Raceway och Daytona International Speedway).