Nyheter

Svenska Voi är ensam operatör om att få förnyat kontrakt i Oslos andra upphandling

Svenska Voi får kontraktet förnyat med Oslos stad medan Tier och Bolt tvingas lämna inom en månad. Från den 1 april har endast operatörerna Voi, Lime och Ryde tillåtelse att hyra ut delade elsparkcyklar och elcyklar i Oslo.

– Vi är stolta över det förnyade förtroendet från Oslo kommun, som är ett kvitto på vårt åtagande för att erbjuda en säker, hållbar och tillgänglig transportlösning till stadens invånare. Vi ser fram emot att fortsätta bidra till ett minskat bilberoende och en mer hälsosam stadsmiljö, säger Christina Moe Gjerde, Nordenchef på Voi.

Delad mikromobilitet integreras med kollektivtrafiken i Oslo Regelverket för delad mikromobilitet i Oslo har möjliggjort att de licenserade operatörerna kunnat integreras med den lokala kollektivtrafikmyndigheten Ruter. I Ruters reseplanerare kan man sömlöst boka kombinerade resor med buss, tunnelbana, spårvagn och elsparkcykel i samma plattform, och man får en god översikt över vad hela resan kostar.

– En stor del av våra användare i Oslo kombinerade redan sitt resande med Ruter före integrationen. Sömlösheten i den här plattformen gör att kombinerat resande kan öka ännu mer och att fler väljer att lämna bilen hemma, säger Moe Gjerde.

Vois ambition är att samarbeta med kollektivtrafiken även i svenska kommuner, men det svenska regelverket är i dagsläget ett hinder för att göra integrationer likt den med Ruter.

– Bristen på upphandling och en lagstiftning som är anpassad för kollektiv mobilitet försvårara möjligheter att bygga ut smarta, bilfria transportsystem i Sverige. Det är svårt att göra integrationer med kollektivtrafiken idag på grund av det höga antalet konkurrenter i respektive stad. Det går inte att integrera med en aktör om man inte gör det med alla, säger Moe Gjerde.

Bristande regelverk och osund konkurrens hotar trafikmålen I en ny rapport från Geelmuyden Kiese och Deloitte listar man tio hinder som bromsar en hållbar utveckling i Sverige. Rapporten belyser bland annat hur bristen på regelverk för delad mikromobilitet hämmar branschens utveckling och i längden hotar Sveriges trafikmål.

Istället för att utveckla och integrera mikromobilitet som en naturlig del av kollektivtrafiken har svenska städer hittills reagerat på utmaningar med säkerhet och felparkerade fordon genom att begränsa antalet elsparkcyklar eller införa höga avgifter. Rapporten lyfter att detta riskerar leda till ekonomisk kortsiktighet och osund konkurrens som motverkar ansvarsfullt företagande, och lyfter istället fram upphandling som ett sätt att skapa sundare konkurrensförhållanden.

– I stället för kortsiktig konkurrens om kunder ute på gatorna skulle upphandlingsmodellen innebära att operatörer tävlar om att presentera den lösning som bäst främjar hållbar och tillgänglig bilfri mobilitet i staden. Det är dags att Stockholm följer Oslos exempel och upphandlar delad mikromobilitet om man ska uppnå sina ambitiösa trafikmål, avslutar Moe Gjerde.