Nyheter

Volvo Cars försäljning i februari

Volvo Cars rapporterar en försäljning av 51 286 bilar i februari, en ökning med 22 procent jämfört med samma månad förra året och ett rekord för februari månad. Försäljningsökningen drevs av företagets Recharge-serie med helt elektriska bilar och laddhybrider.

Försäljningen av Recharge-modeller utgjorde 40 procent av Volvo Cars globala försäljning under månaden. Företagets försäljning av helt elektriska bilar ökade med 187 procent jämfört med samma månad förra året och utgjorde 19 procent av den totala försäljningen i februari.

I USA var utvecklingen solid med en försäljning som var 38 procent högre jämfört med samma månad förra året och uppgick till 8 560 sålda bilar. Ökningen drevs av Volvo Cars SUV-sortiment, men också på grund av att försäljningen i februari förra året påverkades negativt av lägre produktion till följd av begränsningar i leveranskedjan. Andelen Recharge-modeller uppgick till 29 procent under månaden.

Försäljningen i Kina nådde 13 066 bilar, en ökning med 50 procent jämfört med samma månad förra året. Den starka tillväxten berodde delvis på tidpunkten för det kinesiska nyåret som påverkade försäljningen i februari 2022. Andelen Recharge-modeller stod för 9 procent av den totala försäljningen under månaden.

I Europa nådde försäljningen 21 278 bilar, en ökning med 9 procent jämfört med samma månad förra året. Andelen Recharge-modeller stod för 64 procent av den totala försäljningen under månaden.

I februari var Volvo Cars XC60 den mest sålda modellen med 16 088 sålda bilar (2022: 13 503), följt av XC40 med en total försäljning av 15 398 bilar (2022: 12 611), och XC90 med 7 114 bilar (2022: 5 582).