Nyheter

Bilverkstadsdöden: Nära 50% färre bilverkstäder jämfört med 2005

Under de senaste decennierna har bilverkstadsdöden på, framför allt, den bilberoende landsbygden tilltagit. 2005 fanns det totalt 6014 service- och bilskadeverkstäder i Sverige – 2022 är det 3788. Det visar en branschanalys.

För att motverka bilverkstadsdöden och säkerställa viktig samhällsservice utanför storstäderna, presenterar de båda fordonsbranschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, en gemensam näringspolitisk agenda.

En agenda som utgår från EU:s konkurrensreglerande förordning 461/2010 om konkurrens på lika villkor inom fordonseftermarknaden, verkstädernas rättigheter och bilägarnas valfrihet. Allt i syfte att genom ökat utbud sänka EU-medborgarnas ägandekostnader för sina bilar samt stimulera tillväxt av servicegivare inom fordonssektorn.

Agendan har tio punkter inom spannet från framtida EU-förordningar inom konkurrens och fordonsdata till kreativa ”RUT-avdrag” för bilägare på glesbygden. Allt i syfte att trygga små, fristående bilverkstäders konkurrenskraft och säkerställa viktig samhällsservice för bilberoende lands- och glesbygdsbor.

Vi vill motverka bilverkstadsdöden. Våra prognoser är alarmerande för Norrlands inland, men också inre Småland och på sikt även Bergslagen med en utslagning uppemot 30 procent inom några år. Framför allt är det små fristående verkstäder som försvunnit främst av strukturella skäl under senare år, men nu föreligger risk för fler dråpslag mot verkstäderna och bilägarna på landsbygden som kan accelerera bilverkstadsdöden, säger Bo Ericsson, tf vd för SFVF.

Det första dråpslaget kan vara om Europaparlamentet röstar bort den nuvarande konkurrensregleringen, EU:s förordning 461/2010, som innebär konkurrens på lika villkor och tryggar bilägarnas valfrihet.

Senaste 31 maj ska Europarlamentet ha tagit ställning till EU-kommissionens förslag om en förlängning av den nuvarande konkurrensregleringen efter en anpassning av de styrande riktlinjerna till ny teknik. Men det finns stora krafter från fordonstillverkarna som motverka detta.

Det är krafter som struntar helt i svensk geografi och demografi, säger Bo Ericsson.

Det andra är om fordonstillverkarna kan motverka att EU bestämmer sig för att komplettera datalagstiftningen, Data Services Act och Data Markets Act, med en sektorsspecifik, vertikal datalagstiftning för den fordons- och kundgenererade datan. Denna kompletterande datalagstiftning är under utredning av EU-kommissionen, men motståndet mot även den är massivt från fordonstillverkarna.

De vill äga och bestämma över bilens digitala innehåll med stora planer hur de, bland annat, ska exploatera den tillsammans techjättar som Google, Amazon, Facebook, Apple och Microsoft. Bilens digitala innehåll beskrivs som det nya ”svarta guldet, säger Bo Ericsson.

Målet är att senast april 2024, det vill säga under nuvarande mandatperiod, ska Europarlamentet ha tagit ställning till detta förslag.

Här är SFVF:s och SBF:s agenda och krav på svenska riksdagspolitiker för att motverka bilverkstadsdöden:

Sätt tryck på era EU-parlamentariker så att de röstar för en förlängning, men till ny teknik anpassad, av den nuvarande konkurrensregleringen för motorfordonsunderhållstjänster, EU:s förordning 461/2010 (IMCO i EU)

Sätt tryck på era EU-parlamentariker så att de stöder och röstar för en sektorsspecifik datalagstiftning för motorfordon som komplement till EU:s Data Services Act och Data Markets Act (IMCO och ITRE i EU)

Se till att bilverkstäder ges samma möjligheter till att söka ”glesbygdsstöd” som nu finns för annan viktig samhällsservice som livsmedelsbutiker och bensinstationer

Inför ett riktat omställnings- och investeringsstöd; kompetens/utbildning och investeringar i ny teknik, till små bilverkstäder på landsbygden så att de klarar av att jobba i parallella system – förbränningsmotor resp el

Säkerställ infrastruktur, främst fiber, som möjliggör att även landsbygdsverkstäder kan genomföra en fackmässig reparation, d v s på ett sådant sätt som inte påverkar trafiksäkerheten eller miljön negativt

Utred om bilverkstaden kan bli den nya ”bensinstationen” på landsbygden genom både laddinfrastruktur/snabbladdning och fiber för uppdatering av bilens mjukvara avseende trafiksäkerhet och miljö

Inför ett avgränsat och riktat ”RUT-” eller utökat reseavdrag för bilverkstadstjänster; reparation och service, men inte för montering av tillbehör (motorvärmare och extraljus undantaget), för boende och verkstäder i glesbygdskommuner (ca 35 kommuner enl Boverket)

Stöd till gymnasieskolans transport- och fordonsprogram på mindre orter samtidigt som ett speciellt bidragsberättigat APL-program för små bilverkstäder startas

Ge bilverkstäder på lands- och glesbygden, och som uppfyller föreskrifterna, rätten att utföra besiktning/trafiksäkerhetskontroll

Överväg en mer till SME-företagens förutsättningar anpassad lagstiftning inom flera områden. Exempelvis en franchiselagstiftning.

Agendan presenterades för Ulrika Heie, C, Sten Bergheden, M, Dan Hovskär och Ingemar Kihlström, båda KD, vid en politikerträff i Tidaholm på måndagen.

Foto: Stefan Schweihofer