Nyheter

Doosan DL420CVT-7 hjullastare sparar 9 l/h i bränsle

August Lücking GmbH & Co. KG är en 123 år gammal byggmaterialtillverkare baserad i nordvästra Tyskland. För ungefär två år sedan köpte företaget en Doosan DL420CVT-5 hjullastare för att mata material till tegelproduktionsprocessen. Köpbeslutet baserades på försök som visade enorma bränslebesparingar på mer än 9 l/h, vilket bekräftades när den nya maskinen togs i drift.

Som ett resultat, när det var dags för en ny hjullastare att köpas, togs beslutet från början: den nya maskinen skulle också vara en Doosan DL420CVT, denna gång nästa generations DL420CVT-7-modell.

När köpet av originalhjullastaren stod på agendan för cirka två år sedan testades en Doosan DL420CVT-5 på plats i företagets tegelfabrik. Kraven på lastning av lera till tegelstenarna är särskilt utmanande. Leran har hög densitet och därför hög vikt. Dessutom är materialet extremt klibbigt och segt. För att penetrera materialet med spaden krävs en hög grad av jämn kraft och hög dragkraft, speciellt på våta ytor.

Även här spelar däcken stor roll. Lücking förlitar sig på specialdäck vars profil är mer lik en traktors än en hjullastare. Slitbanans spår på ”standarddäck” täpps till snabbt på grund av den feta konsistensen. Dessa svåra förhållanden driver också upp bränsleförbrukningen.

Ett vad med konsekvenser

Den tidigare maskinen, en konkurrents hjullastare med en konventionell omvandlartransmission, krävde i snitt cirka 23 l/h bränsle under dessa förhållanden. När behörig firmatecknare i Lücking, Richard Lemke, frågade hjullastarens försäljningschef på Doosan, Marc Glesius, om vilken förbrukning som kan förväntas under dessa förhållanden vid överlämnandet till provdriften, angav han 14 l/h, ett värde som Lemke hade svårt att tro.

Richard erbjöd Marc följande satsning:

– Om DL420 ​​med CVT-växellåda bara förbrukar 14 l/h, d.v.s. runt 10 liter mindre, kommer jag att köpa den omedelbart.

Resten är, som de säger, historia. Testförbrukningen var målade 14 l/h och hjullastaren har nu varit i drift på företaget i två år.

Richard Lemke tillade:

– I tider med enormt höga bränsle- och energipriser gör 10 l/h naturligtvis en enorm skillnad. Under de senaste två åren har förbrukningen av DL420CVT-5 planat ut till de 14 l/h som redan bestämts i testoperationen. Vi registrerade inte heller några oplanerade maskinfel under denna period. Därför kom endast en Doosan-hjullastare med CVT-växellåda i fråga vid köp av ett nytt fordon. Vi är övertygade om att den nya hjullastaren kan bekräfta dessa positiva erfarenheter.

CVT-växellådan

En av huvudfaktorerna bakom den låga bränsleförbrukningen är den variabla transmissionen.

Marc Glesius sa:

– Denna transmission kombinerar fördelarna med en mekanisk och hydrostatisk transmission och utesluter nackdelarna med båda systemen. Den variabla transmissionen växlar kontinuerligt från den hydrostatiska drivningen till den mekaniska drivningen när hastigheten ökar och beroende på applikationsrelaterade krav. Fördelarna som detta system erbjuder inkluderar i synnerhet det utmärkta greppet som en hydrostatisk transmission erbjuder och körning över längre sträckor med en direkt mekanisk transmission. Den har bränslebesparingar tack vare det lägre motorvarvtalet jämfört med konventionella transmissioner, vilket är nödvändigt för att uppnå maximal hastighet och dragkraft.

August Lücking GmbH & Co. KG

Tegelbruket grundades 1899 från ett jordbruksföretag i Paderborn och sysselsätter idag 170 personer på sin produktionsanläggning i Warburg Bonenburg. Detta femte generationens familjeägda företag är ett modernt, effektivt industriföretag med egen fordonsflotta.

Varje år produceras 200 000 m³ tegel, 300 000 m² prefabricerade tak och 50 000 m² prefabricerade väggar samt trappor, balkonger och prefabricerade delar för speciella applikationer.

För mer om Doosan anläggningsutrustning:

www.eu.doosanequipment.com