Nyheter

Klart: De första 95 miljonernas för att finansiera Västerås nya resecentrum

Nu är det klart med de första 95 miljonerna som Trafikverket ska finansiera i Västerås nya resecentrum. Pengarna ska gå till att flytta uppställningsspåren för tåg och är ett viktigt steg för att ge plats åt fler tåg i framtiden och förbättra tillgängligheten för resenärer.

När Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll byggs ut från två till fyra spår ökar behoven av kapacitet på spåren i takt med att trafiken kommer att öka på sträckan. Därför har Trafikverket tagit ett beslut om nya uppställningsspår vid Västerås Västra, som är det första steget för att bygga Västerås nya resecentrum. Genom att flytta uppställningsspåren till Västerås Västra får man bort trafiken på de spår vid Västerås Central som i dag används för att ställa upp tåg som inte är i trafik.

– Det är ett viktigt steg att flytta uppställningsspåren till Västerås Västra för att vi gemensamt med kommunen ska kunna komma i gång med byggandet av ett nytt resecentrum i staden. Att vi kommit så här långt är resultatet av ett nära samarbete under flera år med Västerås stad och Region Västmanland, för att komma fram till den bästa lösningen, säger Rami Yones, regional direktör i Region Öst på Trafikverket.

– Det här är ett stort besked för oss. Västerås stad och Trafikverket har haft ett nära samarbete under många år. Vi har en gemensam ambition om att genomföra Västerås nya resecentrum, det här beslutet visar att Trafikverket är angelägna med att komma igång med planen, säger Sanna Edling, projektchef Mälarporten i Västerås stad.

Trafikverket är en av flera finansiärer i Västerås nya resecentrum. Trafikverkets åtagande i avtalet handlar om att bygga om bangården och delar av resecentrumbyggnaden. Trafikverket har i sin planering budgeterat för en start 2028 men med möjlighet till förskottering då bygget i sådana fall skulle kunna komma i gång tidigare.  Flytten beräknas att kosta cirka 95 miljoner kronor.

– Det är glädjande att arbetet med resecentrums första etapp snart kan börja. Det är viktigt för hela Västmanlands utveckling att kapaciteten hos kollektivtrafiken kan möta de behov vi ser i framtiden, säger Jenny Landernäs, ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.

– Resandet har under de senaste 30 åren ökat markant och vi har i dag cirka 5 gånger fler tågoperatörer som kör på våra spår än vad vi hade för 30 år sedan. Att kunna erbjuda tågoperatörerna fler spår att ställa upp tågen på gör att både tillgängligheteten för tåg och resenärer kan öka, säger Rami Yones.

På bilden: Västerås nya resecentrum sett från ovan

Illustration: BIG/Playtime.