Nyheter

YILPORT Gävles Stockholmspendel kör upp till 700 meter långa tåg

Mellan YILPORT Nordics svenska verksamheter YILPORT Gävle och YILPORT Stockholm Nord körs tre tåg per vecka, med planer på att utöka till fyra. Under hösten och vintern 2022 har YILPORT utökat grundutförandet på sin tågpendel från 540 meter till 630 meter.

Tågsträckan mellan Gävle och Rosersberg är elektrifierad och har dubbla spår. Detta ger goda förutsättningar för längre containertåg och hållbara intermodala transporter. YILPORTs satsning med fler och längre tåg resulterar i att utsläppen minskar per containertransport.

– Vi ser ett ökat behov av hållbara, intermodala logistiklösningar. För att möta det behovet har vi utökat tåglängden i sitt grundutförande till 630 meter, och även kört tåg som är 700 meter långa. Med en tåglängd på 700 meter kan vi transportera 45st 45-fots-containers på samma tåg. Det motsvarar samma volym som 45 lastbilar med pallat gods, säger Joseph Muhumuza, Regional Sales Manager på YILPORT Nordic.

I dagsläget utgör containertåg med en längd på 700 meter mindre än en procent av de dagliga avgångarna vad gäller godstrafik i Sverige. Fler platser och en högre frekvens på YILPORTs tågpendel möjliggör att importgods till Stockholmsregionen kommer närmare slutkunden och därmed förkortas sista-milen leveranser med lastbil.

– Många av våra kunder efterfrågar mer hållbara logistiklösningar så vi på Scanlog tycker det är fantastiskt att vi kan erbjuda denna järnvägslösning. Gods som transporteras långväga från exempelvis Sydamerika till Gävle med båt transporterar vi sista biten med järnväg vilket innebär att vi tillsammans minskar världens koldioxidutsläpp, säger Matilda Jarbin, Hållbarhets- och kommunikationschef på Scanlog.

YILPORTs kombiterminal i Stockholm Nord ligger strategiskt placerad med närhet till Stockholm-Mälardalsregionen, Sveriges enskilt största konsumtionsmarknad. För tredje året i rad utsågs nyligen logistikhubben Stockholm Nord till ”Årets Tillväxtläge” av Intelligent Logistik. Kombiterminalen i Rosersberg är förberedd för framtidens längre tågset med fyra spår på 750 meter vardera och helelektriska RMG-kranar.