Nyheter

Christer Söderberg, Swecon Group: ”Vi är beredda när elmaskinerna kommer i stor skala”

Text: Christer Söderberg, Director Marketing & Business Strategy, Swecon Group

Hos Swecons kunder finns ett stort och växande intresse för elektriska maskiner. Redan idag har Volvo CE fem kompaktmaskiner i serietillverkning som kan stilla nyfikenheten. Men vi ser framför allt fram emot de mellanstora volymmaskinerna som är under utveckling.

Jag och min kollega Martin Nyrén upplever att intresset nästan gränsar till otålighet. En ständigt återkommande fråga är: När kommer de nya elmaskinerna? De kommer, var så säkra. Och det är inte så långt borta. Enligt Volvo CE:s planer ska 35 procent av produktionen 2030 bestå av elektriska maskiner.

Omställningen av entreprenadbranschen, där elmaskiner kommer att spela en viktig roll, är också en stor omställning för Swecon. Och det går fort. Det var bara fyra år sedan som Volvo CE presenterade L25 Electric och ECR25 Electric på Bauma. Ett är senare, våren 2020, blev jag ansvarig för marknads-och affärsstrategi på Swecon, en helt ny avdelning inom företaget med fokus på elektrifieringen och digitala lösningar. Sett i backspegeln var det en mycket framsynt satsning.

Volvo CE är fortfarande den enda större tillverkaren som serietillverkar elektriska entreprenadmaskiner. Som återförsäljare har vi samma försprång och har redan fått en hel del erfarenhet av elektriska maskiner. Med den ständigt växande insikten i de nya affärsmodellerna, ligger vi långt framme i hur framtidens arbetsplats med elektriska maskiner ska utformas med stöd av digitala tjänster.

I den här elektrifieringsresan av branschen kommer Swecon att få en delvis ny roll. Under en ganska lång övergångsperiod kommer de dieseldrivna maskinerna att finnas kvar. Antalet elektriska maskiner kommer dock att öka, särskilt i stadskärnor och vid inomhusjobb där nollutsläpp är en stor fördel eller till och med ett krav.

Ett färskt exempel är omvandlingen av Slakthusområdet i Stockholm, Sveriges största nästan fossilfria arbetsplats och en testbädd för innovation och utsläppsfria anläggningsmaskiner. Där gör nya Volvo EC230 Electric svensk premiär. Ett annat exempel är lanseringen av Volvo L120H Electric Conversion – en 20-tons hjullastare som kommer konverterad till eldrift senare i år.

Som återförsäljare och servicepartner kommer vi att gå hand i hand med våra kunder i den här omställningsfasen. Jobba med hög servicenivå som alltid, men även fortsätta utveckla vår roll som rådgivare i frågor som rör elektriska lösningar och digitala tjänster.

I dag är andelen elektriska maskiner liten – runt två procent – av Swecons totala maskinförsäljning, men den växer stadigt. Min övertygelse är att när de mellanstora elektriska maskinerna kommer – som hjullastarna i storleken L60-L90 – så kommer vi att uppleva en vill ha-effekt på bred front.

Då är vi på Swecon beredda med rådgivning, tjänster och service för maximal produktivitet och lönsamhet.

På bilden: Christer Söderberg och Martin Nyrén, chef respektive projektledare på Marketing & Business Strategy på Swecon Group, var med när E-Worksite presenterades i höstas. Båda är övertygade om att detta bara är början på en elektrisk ”revolution” inom bygg- och anläggningsbranschen.

Foto: Peter Holgersson