Nyheter

Den första gigafabriken utanför Europa från batteriföretaget PowerCo SE etableras i Kanada

Volkswagen-koncernen och dess batteriföretag PowerCo har valt St. Thomas i Ontario, Kanada, för att etablera Volkswagens första gigafabrik utanför Europa för celltillverkning. Fabriken ska producera hållbara, enhetliga celler och produktionsstarten är planerad till 2027.

Den första battericellsfabriken i Nordamerika etableras i St. Thomas, Ontario, Kanada. PowerCo:s expansion är nästa steg i upprampningen av den globala batteriverksamheten samtidigt som man lokaliserar cellproduktionen och sätter upp en ny värdekedja

Tillväxtstrategin i Nordamerika: gigafabriken i Kanada följer efter Scouts beslut förra veckan att etablera en bilfabrik i USA

Oliver Blume, koncernchef för Volkswagen AG:

– Med besluten om cellproduktion i Kanada och en Scout-anläggning i South Carolina skyndar vi på genomförandet av vår Nordamerika-strategi.”

Volkswagen-koncernen utökar sin verksamhet i Nordamerika i ett försök att inta en stark position på denna viktiga tillväxtmarknad för elbilar. Koncernen och dess batteriföretag PowerCo har valt St. Thomas i Ontario, Kanada, för att etablera Volkswagens första gigafabrik utanför Europa för celltillverkning. Fabriken ska producera hållbara, enhetliga celler och produktionsstarten är planerad till 2027. Beslutet att expandera upprampningen av PowerCo:s cellproduktion från Europa till Kanada är ytterligare ett bevis på koncernens ambitiösa tillväxtstrategi i Nordamerika.

– Vår Nordamerika-strategi är en nyckelprioritering i vår 10-punktsplan som vi lade upp förra året. Med besluten om cellproduktion i Kanada och en Scout-anläggning i South Carolina skyndar vi på genomförandet av vår Nordamerika-strategi, säger Oliver Blume, koncernchef för Volkswagen AG.

– Vår gigafabrik i Kanada sänder ett starkt budskap: PowerCo är på god väg att bli en global batteriaktör. Med expansionen till Nordamerika kommer vi att gå in på en nyckelmarknad för e-mobilitet och battericellsproduktion, vilket driver vår globala batteristrategi framåt med full fart. Kanada och Ontario är perfekta partners för uppskalning av vår batteriverksamhet och jobb inom grön ekonomi, eftersom vi delar samma värderingar när det gäller hållbarhet, ansvar och samarbete. Vi är fast beslutna att vara en pålitlig partner och god granne till befolkningen i St. Thomas och Ontario, säger Thomas Schmall, ledamot i koncernledningen med ansvar för teknik på Volkswagen AG och styrelseordförande i PowerCo SE.

– Volkswagens tillkännagivande i dag är ett tydligt bevis på vår mycket skickliga arbetsstyrka och på Kanadas starka och växande batteriekosystem. Beslutet att etablera VW-koncernens första utomeuropeiska gigafabrik i Kanada talar för vårt lands konkurrenskraft när det gäller att attrahera stora investeringar. Det är också en förtroenderöst för Kanada som en global, hållbar leverantör. Vår regering ser fram emot att arbeta tillsammans med VW-koncernen och PowerCo för en renare, mer hållbar och motståndskraftig ekonomi, säger François-Philippe Champagne, Kanadas minister för innovation, vetenskap och industri.

Perfekta förhållanden för PowerCo:s första batterianläggning utanför Europa

PowerCo:s beslut att placera sin nästa anläggning i St. Thomas i Ontario, Kanada är ytterligare en milstolpe i den globala utrullningen av batteristrategin. Efter Salzgitter och Valencia blir detta den tredje koncernägda anläggningen i världen och PowerCo:s första cellfabrik i Nordamerika. Den kommer att utrusta koncernens elbilar i regionen med banbrytande battericeller – och är en del av en större plan som VW-koncernen och PowerCo kom överens om med den kanadensiska premiärministern Justin Trudeaus regering i augusti förra året. Det s.k. Memorandum of Understanding som då undertecknades fokuserar på batterivärdeskapande och råmaterialsäkring för att främja e-mobiliteten i landet.

PowerCo ska bli en nyckelaktör i utvecklingen av värdekedjan för batterier i Nordamerika, och Kanada erbjuder idealiska förhållanden, inklusive lokal råvaruförsörjning och bred tillgång till ren elektricitet. Mer information om gigafabriken i St. Thomas kommer inom kort.

Tillväxtstrategi för Nordamerika

– Vi har nu en unik möjlighet till lönsam tillväxt i Nordamerika och kan spela en viktig roll för att där driva på övergången till eldriven mobilitet. Båda de nya, stora projekten är viktiga byggstenar i vårt ambitiösa tillväxtprogram för hela regionen. Vi kommer att kunna nå ut till ännu fler kunder. VW-koncernen har rätt strategi, produkter och storlek för att ta en stark position på den nordamerikanska marknaden, säger Arno Antlitz, CFO och COO för Volkswagen-koncernen.

Volkswagen-koncernen driver på lanseringen av den bredaste elbilsportföljen i USA. Koncernens märken planerar att lansera fler än 25 nya elbilsmodeller fram till 2030. Dessutom planerar koncernen att fullt ut dra nytta av regionens kraft genom att skapa fler synergier och ännu bättre samordna innovationskraft, teknisk expertis, produktionskapacitet, leveranskedjor och marknadskännedom från alla varumärken i Kanada, USA och Mexiko.

Volkswagen kommer därför att fortsätta tillföra ännu mer tillverkningskapacitet och know-how till regionen. Förutom den upprampade monteringen av den helt eldrivna SUV:en ID.4 i Chattanooga, Tennessee, planerar koncernen också att uppgradera fabrikerna i Puebla och Silao, Mexiko, för montering av elbilar och eventuellt för elbilskomponenter som elmotorer, under andra halvan av decenniet.

Tar steget in i de mycket attraktiva segmenten truckar och robusta SUV:ar med helt eldrivna Scout

Med elektrifieringen av det ikoniska märket Scout kommer koncernen att ta steget in i de mycket attraktiva segmenten truckar och robusta SUV:ar. Scout-fordon designas och utvecklas från grunden på en ny helt elektrisk plattform med fokus på terrängkörning. Scout Motors stöds av Volkswagen-koncernen och är en fristående enhet inom koncernen.

South Carolina är ledande inom den amerikanska bilindustrin med över 500 fordonsrelaterade företag och 75 000 anställda inom bilindustrin. Delstaten har en förstaplats i USA inom exportförsäljning av både färdiga personbilar och däck. Mer än 200 000 Scout-fordon förväntas rulla av produktionslinjen i Columbia, South Carolina varje år. Produktionen planeras starta i slutet av 2026.

Ytterligare aktiviteter i nordamerikaregionen från CARIAD och Electrify America

För att ta den USA-specifika digitala kundupplevelsen till nästa nivå och utnyttja USA:s ledande position inom teknik och mjukvaruinnovation, etablerade koncernens programvaru- och teknikföretag CARIAD ett tekniknav i USA i början av 2023. Mer specifikt arbetar teamet bestående av över 200 mjukvaruingenjörer och utvecklare baserade i Seattle-området och Silicon Valley med Volkswagens Automotive Cloud som kommer att koppla samman nästa generation bilar från alla märken inom koncernen, som t.ex. Volkswagen, Audi och Porsche, samt nästa generations mjukvara för automatiserade och digitala upplevelser. För att öka hastigheten på innovation och utveckling blir CARIAD också en del av det amerikanska digitala ekosystemet i partnersamarbeten med amerikanska teknikföretag som Microsoft för backend- och molnteknik samt Qualcomm för högpresterande hårdvara.

Volkswagen-koncernen driver också på utbyggnaden av Electrify America, med kust-till-kust-laddningsnätverk i USA och Kanada med 800 stationer/3 500 supersnabbladdare som drivs av 100 % förnybar energi med en ”Boost Plan” för att mer än fördubbla denna siffra fram till 2026.

Fler reaktioner och kommentarer:

– Volkswagens och PowerCo SE:s historiska investeringar visar på ett enormt förtroende för vår uppbyggnadsplan och kommer att stärka vår leverantörskedja för elbilar ”made-in-Ontario”, och skapa fler välbetalda jobb för arbetare i St. Thomas och i hela provinsen. Oavsett om det handlar om att investera i rent stål eller frigöra den ekonomiska potentialen hos våra kritiska mineraler har vår regering som mål att skapa rätt förutsättningar för företag och arbetare att lyckas när vi bygger framtidens ekonomi. Tack till Volkswagen-koncernen för valet av Ontario, säger Vic Fedeli, Ontarios minister för ekonomisk utveckling, sysselsättning och handel.

– PowerCo är redo att lansera viktiga strategiska tillgångar så som den enhetliga cellen och den standardiserade cellfabriken i Kanada och på den större nordamerikanska marknaden. Vi är fast beslutna att bygga upp regionala och robusta, transparenta och hållbara leveranskedjor, säger Frank Blome, VD för PowerCo SE.

– Elektrisk mobilitet är vår möjlighet att växa i regionen Nordamerika, och vi driver på med en ambitiös strategi för att ta en ledande position. Under de närmaste åren kommer vi att erbjuda många fler helt elektriska bilmodeller till kunder och samhällen. Att stärka vår industriella bas och våra leveranskedjor i Nordamerika är nyckeln till att få detta att hända. PowerCo:s investering i Kanada kommer att stödja den strategin genom att uppfylla våra behov av stabil tillgång på batterier för elbilar, säger Pablo Di Si, VD och koncernchef för Volkswagen Group of America, Inc.