Nyheter

Lamborghini LB744: Nytt riktmärke för hybriddrivna supersportbilar

Efterträdaren till Lamborghini Aventador kommer att utrustas med en helt ny V12-motor, som i kombination med tre elmotorer kommer att producera över 1 000 hästkrafter och kunna köras helt elektriskt.

Lamborghini har nu avslöjat de första tekniska detaljerna om efterträdaren till den utgående Aventador. Med kodnamnet LB744 är det märkets första HPEV (High Performance Electrified Vehicle). Den nya modellen kommer att presenteras under 2023, vilket också markerar 60-årsjubileet för Lamborghini.

Med LB744 sätter Lamborghini återigen riktmärket när det kommer till prestanda och körupplevelser. Den nya supersportbilen är baserad på en helt ny teknisk arkitektur. Tack vare kombinationen av en ny 12-cylindrig bränslemotor med tre elmotorer, och en banbrytande åttaväxlad dubbelkopplingsväxellåda utvecklad speciellt för nya Lamborghini, producerar drivlinan mer än 1 000 hästkrafter.

Mer kraft och mindre CO2

6,5-liters V12:an är utan turbo – den kompletteras istället av de tre kraftfulla elmotorerna. En elmotor är integrerad direkt i växellådan, som för första gången är monterad på tvären bakom motorn istället för framför. Denna konstruktion har frigjort utrymme i den tidigare transmissionstunneln, som nu rymmer ett kraftfullt batteri.

De två andra elmotorerna är placerade på framaxeln och driver framhjulen, vilket gör LB744 fyrhjulsdriven. Elektrifieringen ger bland annat nya Lamborghini ett extra kraftfullt vridmoment vid låga motorvarv, och tack vare den speciella strukturen kan LB744 dessutom köras som en helelektrisk fyrhjulsdriven bil. Detta hjälper till att minska de totala C02-utsläppen med cirka 30 procent, jämfört med Aventador.

En unik arkitektur

Den nya V12:an, med typbeteckningen L545, är både den lättaste och den mest kraftfulla 12-cylindriga motorn som någonsin tillverkats av Lamborghini. Totalvikten är 218 kilo, motsvarande 17 kilo lättare än V12-motorn i Aventador. Eftersom växellådan nu är placerad där bak vrids V12-motorn 180 grader i LB744 för att matcha bilens distinkta arkitektur.

Enbart den bensindrivna V12-motorn levererar 825 hästkrafter vid 9 250 rpm. Det ger en litereffekt på 128 hästkrafter, vilket är det kraftfullaste någonsin från en V12:a från Lamborghini, medan det maximala vridmomentet är 725 newtonmeter vid 6 750 rpm.

Dessutom ges ett vridmoment på 350 newtonmeter från var och en av de två elmotorerna framtill på bilen, vilket bidrar till att skapa en total systemeffekt på 1 015 hästkrafter.

Elektrisk fyrhjulsdrift

Med sin fyrhjulsdrift fortsätter LB744 en av märkets stolta traditioner – en funktion som Lamborghini introducerade i sina supersportbilar med Diablo för 30 år sedan. Den här gången är tekniken bakom dock mer sofistikerad än någonsin. Framhjulen drivs elektriskt, medan bakhjulen är kopplade till V12-motorn och den elektrifierade växellådan.

Detta ger nya möjligheter när det kommer till körinställningar. De främre elmotorerna på varje hjul kan till exempel arbeta oberoende av varandra och på så sätt optimera kördynamiken med extrem precision och samtidigt återvinna kraft till batteriet. I helelektriskt läge är LB744 i grunden framhjulsdriven, men tack vare elmotorn i växellådan bak kan elektrisk fyrhjulsdrift aktiveras vid behov.

Ett effektivt batteri

De tre elmotorerna i LB744 får sin kraft från det kraftfulla litiumjonbatteriet. Tack vare placeringen i bilens mittunnel, där växellådan traditionellt sett sitter i en Lamborghini med V12-motor, säkerställs låg tyngdpunkt och en optimal viktfördelning.

Det kompakta batteriet är bara 1 550 millimeter långt, 301 millimeter högt och 240 millimeter brett – med en total kapacitet på 3,8 kilowattimmar.

Batteriet kan laddas vid en laddstation med en effekt på sju kilowatt (AC), vilket ger full laddning på cirka 30 minuter. Alternativt kan det laddas under körning via kraftåtervinning från framhjulen, eller via laddning direkt från V12-motorn. Det senare kan göras på bara sex minuter.

Ultralätt och starkt chassi

LB744 använder också en stor andel innovativa material i själva konstruktionen av den nya supersportbilen. LB744 bygger på ett aeronautiskt inspirerat chassi, som bland annat består av en monocoque – den centrala delen av bilen som hyser kabinen – skapad i multiteknologisk kolfiber.

Dessutom är bilens frontstruktur, i motsats till tidigare aluminiumkonstruktion, nu skapad i Forged Composites – ett speciellt material skapat av korta kolfibrer och harts. Denna teknik patenterades och tillämpades av Lamborghini på de första strukturella komponenterna redan 2008.

Det nyutvecklade chassit är både lättare och betydligt starkare än det som användes till föregångaren. Därmed är LB744-chassit tio procent lättare än motsvarande för Aventador, samtidigt som vridstyvheten har förbättrats med hela 25 procent. Detta säkerställer både ännu bättre dynamiska egenskaper och inte minst förbättrad säkerhet.